1 april 2002, Autobild
Één van de meeste geklede blikken outfits
De knuffelige Mini Cooper S is een mooie jongen. Maar heeft hij ook de sportieve genen van de rasechte rally-auto van weleer. Vier getunede Mini’s met allen ongeveer 200 pk zeggen luid en duidelijk ja!
Eindelijk nemen de meiden notitie van mij, maar ik weer niet waarom. Lukt het me plotseling om als Richard Gere te lachen? Nee? Of wellicht de oogopslag van Brad Pitt? Ook niet? Dan zal eindelijk de dagelijkse training op het joggingpad en in de sportschool zijn vruchten hebben afgeworpen?
Fout. De reden waarom de Hamburgse schonen hun hoofd plotseling omdraaien: ik heb me één van de meest geklede blikken outfits aangetrokken welke op het moment in de etalage staat van de auto-industrie.: de Mini Cooper S. Lief gezicht, potige benen, lekker kontje – de Mini staat voor jeugdige frisheid en energie.
Dat geld in het bijzonder voor de Cooper S: hij draagt de rode “S” in de zij-grille brutaal als een oorring. En hij ziet er met de luchtinlaat op de motorkap en spoilers nog krachtiger en sneller uit als de andere Mini’s. Dat het krachtige opreden van de 4 getunede mini’s met hun 18 inch wielen, knalrode Porsche remmen (SKN) en verlaagd onderstel opzien baart als een volle wagen op de love-parade is geen wonder.
Elke bocht als een bruiloftsdans
Geen discussie mogelijk, hier is veel meer ontstaan dan een vaag designer-speelgoed à la VW Kever. Mooi dat de tuners dat eerbiedigen en de originele lijnen niet verstoren met dikke spoilers en dergelijke. Ook de binnenruimte met sportstoelen en grote snelheidsmeter in het midden is onveranderd gebleven.
Maar hoe betoverend het uiterlijk ook is, van een Mini verwachten we meer. Uiteindelijk sprintte de Cooper S uit de zestiger jaren van Rally-overwinning naar Rally-overwinning. Mini-temmers zoals Paddy Hopkirk of Rauno Aaltonen gaven voorstellingen met de destijds pk-sterke Mini’s. Voor wat betreft de rij-eigenschappen worden de verwachtingen zeker waargemaakt. Alle Mini’s gaan zo vlot de bocht door dat het lijkt alsof de legendarische Rally-kampioenen van weleer hoogstpersoonlijk de stuurinrichting ontwikkeld. Met de Cooper S rijdt je niet over straat, je versmelt met de straat: Elke bocht wordt een bruiloftsdans.
Maar uitgerekend bij het hart van de auto, de motor, was de lange adem bij de constructeurs op. De 1.6 liter laat de benzine in het bloed niet sneller stromen, daar veranderd de compressor niet veel aan. De Rally-Mini uit 1964 moest het weliswaar doen met 1300cc, maar woog ook geen 1,2 ton.
Het geluid van een keukenmixer
“De mensen hadden de tranen in de ogen staan”, beschrijft Manfred Pollmüller van Digi-Tec dramatisch de reacties van klanten toen men na de eerste proefrit met de serie-compressor terugkwam. “Kort samengevat: ‘Onderin niet veel, alleen hete lucht.'” Kunnen onze 4 getunede exemplaren troost bieden? Door gemodificeerd motor-management, gewijzigde compressor-overbrenging voor meer compressor druk en nieuwe uitlaatsystemen ontstaan prestaties van meer dan 200 pk. Daar zou weer het vuur mee moeten gaan branden in de Cooper S zoals voorheen.
De blauwe Mini van SKN heeft de meeste pk’s: “212 pk” dringt zich op in de papieren – genoeg voor een E-Klasse. Bij hoge toerentallen in het bijzonder gedraagt de kleine zich wild en onbesuist. Maar onder de 3000 toeren gebeurt er relatief weinig. Net zoals op de snelweg: Veel meer dan de 218 km/h van de serie-Cooper S mit 163 pk haalt hij volgens de snelheidsmeter niet. Het geluid maakt niet veel goed: De viercilinder huilt in het middenbereik van de toeren als een keukenmixer en bij hoge als een tandartsboor. Bovendien zorgde problemen met de elektronica voor veel ergernis tot en met een totale uitval aan toe.
Akoestiek is ook het probleem van Mini van Schmidt-Technik: Het dreunen van de uitlaat gaat door merg en been – als het binnen ook nog naar uitlaatgassen zou ruiken zou men haast aannemen dat de cockpit deel uitmaakt van de resonantieruimte van de uitlaat. Op de snelweg gaat de Schmidt volgens de snelheidsmeter bijna 240 km/h. Daarmee is hij ondanks de 195 pk beter als de SKN. Meestal zal 180 km/h genoeg zijn – bij de dan 4500 toeren is de uitlaat relatief rustig. Toch: Bij lage toerentallen bromt de Mini zo boos als een Maxi – terwijl er natuurlijk geen V-motor onder de motorkap zit zoals de twee uitlaatpijpjes aan de achterzijde willen doen geloven.
Technische gegevens
Vier schijnbaar gelijke Mini’s met ieder rond de 200 pk, is dat niet hetzelfde als beslissen tussen de linker of rechterkant van een stuk chocola? Helemaal mis. Rijgenot zonder einde bieden de snelle maar gecultiveerde Kelleners en vooral de Digi-Tec, die de concurentie om de oren slaat alsof hij met zijn rode kleur ook wat Ferrari genen heeft meegekregen. Onderstel en motor zijn klasse zonder het comfort aan te tasten. De te harde SKN en de dreunende Schmidt vragen meer kompromissen zonder in een enkele discipline dat goed te maken. Slurpers zijn ze allemaal: bij vollast verbruiken ze tot 20 liter.
Gegevens | Digi-Tec | Kelleners | Schmidt | SKN |
Motor | R4, compressor | R4, compressor | R4, compressor | R4, compressor |
Inbouwwijze | voor dwars | voor dwars | voor dwars | voor dwars |
Kleppen/Nokkenas | 4 per cilinder/1 | 4 per cilinder/1 | 4 per cilinder/1 | 4 per cilinder/1 |
Cilinderinhoud | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Boring x Slag | 77,0 x 85,8 mm | 77,0 x 85,8 mm | 77,0 x 85,8 mm | 77,0 x 85,8 mm |
Compressie verhouding |
8,3:1 | 8,3:1 | 8,3:1 | 8,3:1 |
kW (PS) bij U/min | 154 (219/6500 | 153 (208)/6700 | 144 (195)/6450 | 156 (212)/6810 |
Nm bij U/min | 248/4400 | 255/3900 | 240/4200 | 247/4100 |
Litervermogen | 131 pk/liter | 130 pk/liter | 122 pk/liter | 133 pk/liter |
Vermogensgewicht | 5,6 kg/pk | 5,9 kg/pk | 6,3 kg/pk | 5,8 kg/pk |
Remmen voor | Schijfen 276 mm/bel. | Schijfen 276 mm/bel. | Schijfen 276 mm/bel. | Schijfen 322 mm/bel. |
Remmen achter | Schijfen 259 mm | Schijfen 259 mm | Schijfen 259 mm | Schijfen 259 mm |
Aandrijving | 6-versn. | 6-versn. | 6-versn. | 6-versn. |
Wielmaat | 8,5 x 17 | 7,5 x 17 | 7,5 x 17 | 8,0 x 18 |
Banden | 205/40 ZR 17 | 215/40 ZR 17 | 215/40 ZR 17 | 215/40 ZR 18 |
Bandenfabrikaat | Conti SportContact 2 |
Bridgestone Potenza S-03 |
Fulda Carat Extremo |
Conti SportContact 2 |
Lengte/Breedte/ Hoogte |
3655/1688/ 1416 mm |
3655/1688/ 1416 mm |
3655/1688/ 1416 mm |
3655/1688/ 1416 mm |
Wielbasis/ Spoorbreedte |
2467 mm/ 1453 mm |
2467 mm/ 1453 mm |
2467 mm/ 1453 mm |
2467 mm/ 1453 mm |
Bodemvrijheid | 75 mm | 65 mm | 70 mm | 80 mm |
Draaicirkel links/rechts |
11,3/11,2 m | 11,2/10,9 m | 11,2/11,0 m | 11,3/11,1 m |
Tankinhoud | 50 l | 50 l | 50 l | 50 l |
Leeggewicht | 1180 kg | 1230 kg | 1230 kg | 1230 kg |
Belading | 390 kg | 340 kg | 340 kg | 340 kg |
Topsnelheid | 230 km/h | 226 km/h | 227 km/h | 231 km/h |
Testwaarden en prijzen
De Digi-Tec is bij alle acceleratietesten haantje de voorste. Vooral bij de tussenprint van 100 naar 200 km/h: Daar is hij 4 sekonden sneller dan de concurrentie.
Testwaarden | Digi-Tec | Kelleners | Schmidt | SKN |
Acceleratie | ||||
0-100 km/h | 7,0 s | 7,2 s | 7,3 s | 7,4 s |
0-130 km/h | 11,0 s | 11,5 s | 11,7 s | 11,7 s |
0-160 km/h | 16,7 s | 17,4 s | 17,9 s | 17,6 s |
0-200 km/h | 29,8 s | 31,1 s | 34,0 s | 33,5 s |
100-200 km/h | 22,8 s | 25,8 s | 26,8 s | 26,1 s |
Elasticiteit | ||||
60-100 km/h in 4e Versneling | 6,1 s | 6,5 s | 6,6 s | 6,9 s |
80-120 km/h in 5e Versnelling | 7,8 s | 8,2 s | 8,4 s | 8,5 s |
Remweg | ||||
100-0 km/h (koud) | 37,6 m | 37,8 m | 39,9 m | 38,9 m |
100-0 km/h (warm) | 39,1 m | 37,8 m | 39,1 m | 38,8 m |
Deccelaratie | -10,28 m/s2 | -10,26 m/s2 | -9,7 m/s2 | -9,89 m/s2 |
Verbruik bij 100 km | ||||
minimaal/maximaal | 7,1/20,3 l | 7,3/20,7 l | 7,0/19,0 l | 7,5/18,5 l |
Gemiddeld/Bereik | 12,1 l/410 km | 12,3 l/410 km | 11,5 l/430 km | 11,6 l/430 km |
SKN:
Digi-Tec:
Kelleners: