Carosserie en aandrijving
Pegasus-Tuning bezorgt vleugels: De Cooper RS met 228 pk is op dit moment de sterkste Cooper te koop. Jammer genoeg ontbreekt het hem nog wat aan fijnzinnigheid.
“Onze produkten geven uw auto substantieel meer prestaties en rijgenot”, belooft Pegasus-Tuning. Kerntaak van Pegasus is power geven aan Audi, BMW, Mercedes-Benz en VW. Met de Cooper RS presenteert de jonge Auracher autosmid zijn eerste complete ombouw.
Carosserie en Kwaliteit De RS komt opgeblazen over, maar bevallig: Voor-, zij, dak- en achterspoiler komen van BMW. Daarbij 215-banden op tienspaaks 17 inch velgen (tot 19-inch mogelijk), sjieke zilverspiegels en witte achterlichten. Onder de achterkant flitsen twee roestvrij stalen pijpen.
Rijplezier en Aandrijving De 163 pk basisversie gaat al goed. De Pegasus motorwijzingen leveren een extra 65 pk op. En veel plezier. Gevaarlijk; de turbo zorgt bij volledige belasting voor een te mager benzinemengsel. Daardoor schakelt de DSC (Dynamic Stablity Control) automatisch af. De uitlaat met sport-katalysator (1980 Euro) verhoogt het koppel. 281 Nm trekken behoorlijk aan de vooras. Daarbij maakt de kleine Mini lawaai als een grote. De uitlaat van roestvrij staal klinkt als Miles Davis op een verroeste trompet. In een tunnel een onvergetelijke belevenis.
Prestaties en prijzen
De RS gaat als de brandweer. In 6,6 seconden op honderd. Minder: de Brembo-remmen (2490 Euro) voor. Achter blijven de standaard schijven zitten. Dat veranderd de rembalans. Probleem: in lange bochten wordt de achterkant licht en wil uitbreken.
Onderstel en comfort waren meer afgestemd op het uiterlijk dan op functie. Te weinig veerweg aan de voorkant resulteert in een nerveus huppelen van de vooras. Bovendien is er duidelijk meer onderstuur dan de standaard versie.
Prijs en kosten van de Cooper RS is geen vetpot. 13,4 liter zuipt hij gemiddled. En de sterkste Mini van dit moment heeft zijn prijs: 12.180 Euro kost de ombouw.
Contact Pegasus-Tuning, 91589 Aurach.
Info: Telefoon ++49 – 9804/ 93 93 98; www.pegasus-tuning.com.
Technische gegevens
Met een vette 228 pk en een sensationeel geluid troeft de Pegasus’ Cooper RS de concurrentie af. Helaas ook een minpunt: onder vollast houdt de DSC er regelmatig mee op. Over het algemeen ontbreekt het de kracht-Mini nog wat aan fijnzinnigheid v.w.b. rembalans en onderstel.
Technische Gegevens | |
Motor | R4, compressor, voor dwars |
Inhoud | 1598 cm³ |
Vermogen | 168 kW (228 pk) bij 6180/min |
Koppel | 281 Nm bij 4900/min |
Litervermogen | 143 pk/l |
Versnelling/aandrijving | 6-Versn. handgeschakeld/voor |
Remmen | Schijven, voor, geboord van binnen gekoeld |
Velgen | 7,5×17 inch |
Banden | 215/40 ZR 17 |
Leeggewicht/beladung | 1255 kg/315 kg |
Vermogensgewicht | 6,9 kg/pk |
Topsnelheid | 235 km/h |
Meetwaarden | |
0–100 km/h | 6,6 s |
60–100 km/h in 4. versn. | 5,3 s |
80–120 km/h in 5./6. versn. | 6,7/10,0 s |
Remweg vanuit 100 km/h (koud/warm) | 40,3/37,1m |
Testverbruik op 100 km | 13,4 l Super plus |
Tuning (Duitse prijzen) | |
Vermogenswinst | 1440 Euro |
Velgen/banden | 1790 Euro |
Onderstel | 1190 Euro |
Uitlaat | 1890 Euro |
Aanbouwdelen | 1400 Euro |
Prijs (Duits) | 31.980 Euro |