maart 2004, Autobild
12 maanden op de beautyfarm
Toen de Mini bij ons kwam was hij onschuldig. Onaangeroerd, ongetuned. Dat heeft AUTOBILD TEST & TUNING snel verandering in gebracht. De nieuwe wagen voor de duurtest kreeg bij Kelleners een motortuning met uitlaat en Sachs-sportkoppeling.
Is it love? Waarschijnlijk wel. Maar: zo een liefdesaffaire op de werkplek is niet altijd gemakkelijk. Wat maakt het uit, ook wij konden het niet laten en hebben ons ingelaten met de Mini One Kelleners Sport. De volgende twaalf maanden zal deze rode hartenbreker ons begeleiden. Als duurstest maand voor maand, publicatie voor publicatie. En u, lieve lezer, kunt meebeleven hoe het jonge geluk groeit en bloeit.
We willen niet teveel verraden maar dit kunnen we wel toezeggen: van optisch pakket tot stereo-inbouw en race know-how is voldoende aanwezig. In de eerste delen zorgen we ervoor dat de kleine niet te slap overkomt, Viagra voor de motor dus.
De met race-ervaring uitgeruste firma Kelleners Sport in Dinslaken (D) kietelt de standaard motor met 90 pk (gemeten 97 pk) op met klassieke tuning (sportluchtfilter, nokkenas, ventielzittingen, gepolijste aanzuigkanalen en afgevlakte kop voor een hogere compressie) naar een vette 144 pk en 178 Nm (serie 140 Nm). Respect.
Technische gegevens | ervoor | erna |
Motor |
viercilinder in rij, voor dwars
|
|
Ventielen/nokkenas |
4 per cilinder/1
|
|
Inhoud |
1598 cm³
|
|
Versnelling/aandrijving |
vijf versn. manueel/voorwielen
|
|
Leeggewicht |
1110 kg
|
|
Banden |
175/65 R 15
|
|
kW (pk) volgens meting | 72 (97) bei 5730/min | 106 (144) bei 6710/min |
Nm volgens meting | 153 bei 4110/min | 178 bei 5430/min |
Litervermogen | 56 pk/liter | 90 pk/liter |
Prestatiegewicht | 12,3 kg/pk | 7,7 kg/pk |
Koppeling als in een Porsche Turbo
Om bij zoveel vermogens-toename de koppeling niet steeds in zijn grensbereik te moeten gebruiken moet er een sportkoppeling komen. De firma Sachs maakte speciaal voor ons een koppeling met een speciale laag zoals ook de Porsche Turbo heeft. Deze koppeling kan een maximaal koppel van 220 Nm verdragen (de normale kan 170 Nm hebben) en garandeert een lange levensduur ondanks de tuning.
Bovendien verliest men bij het schakelen minder toeren wat gunstiger is voor de acceleratie. Één probleem: de inbouw is extreem veel werk. Om de koppelingsplaten te verwisselen moet de gehele vooras er onderuit. Bij voldoende vraag komt er ook een reguliere koppeling voor de Mini One en Cooper in het sortiment. Cooper S rijders kunnen nu al profiteren van de ervaring van de koppelingsspecialisten.
Om onze Mini niet met de meelijwekkende standaard uitlaat rond te moeten laten rijden krijgt hij bovendien een sportuitlaat van Kelleners. Het resultaat is er niet alleen om gehoord te worden, maar ook om te zien geworden. Indrukwekkend ondergaat de puber zijn aangroeiende krachten op de testbaan en testopstelling.
Testwaarden en kosten
Kon met voor de ombouw al prima in de stad rondjes draaien en bij ieder stoplicht flirten, nu verzamelt hij ook punten op de linker rijstrook van de snelweg. De 200 km/h hobbel wordt makkelijk genomen. In plaats van de 173 km/h van voor de tuning sprint de dwerg nu naar 209 km/h. Ook in de acceleratie kan de krachttoer van Kelleners overtuigen. Van nul tot 100 km/h in 9,0 seconden (voorheen 12,1 s), van nul naar 160 gaat de Mini One nu dubbel zo snel.
In de praktijk komt het rijplezier pas in de hogere toerentallen naar boven. Lees: voor schakel-luie rijders is deze tuning-variant niet geschikt. Schuld daaraan zijn de verassend slechte elasticiteitswaarden die echter gerelativeerd moeten worden. De Kelleners-Mini rijdt bij dezelfde snelheid een versnelling lager dan de serie Mini.
De financiële aderlating is gelukkig bescheiden. De dubbele uitlaat kost 640 euro (zonder inbouw). Voor de complete motortuning kit vraagt Kelleners 200 euro, inbouwkosten en afregelen inbegrepen. Een goede deal voor 50% meer vermogen. Dat viel binnen ons budget dus was het niet nodig om ruzie te maken om geld. Maar wie verliefd is kijkt niet op een paar centen.
Testwaarden | ervoor | erna |
0-100 km/h | 12,1 s | 9,0 s |
60-100 km/h in 4e versn. | 10,7 s | 12,9 s |
80-150 km/h in 5e versn. | 16,4 s | 21,4 s |
Topsnelheid | 173 km/h | 209 km/h |
DIN-verbruik | 6,4 l super | 6,9 l super |
Remweg vanaf 100 km/h koud |
34,8 m
|
|
Remweg vanaf 100 km/h warm |
35,1 m
|
Hete liefde
Motorsport kent traditie bij Kelleners. Vader Helmut, al 25 jaar mede-eigenaar BMW-dealer Böhm & Kelleners in Dinslaken, leverde in de jaren zeventig strijd in de legendarische 3.0 CSL en M1 met de concurrentie in een Ford Capri en een Porsche 935 “Moby Dick”.
Zoon Ralf past ook in dat profiel: na successen in de Formule 3, DTM en de 24 uur van Le Man verschijnt hij tegenwoordig in de Amerikaanse GT klasse in een Ferrari 360 Modena aan de start. Parallel aan de sportieve carriere Parallel leidt hij als bedrijfsleider de tuningfirma Kelleners Sport, die sinds 1983 bestaat. “De race-ervaring komt natuurlijk ook onze tuning te goede”, volgens Ralf Kelleners. En spreekt zich rond. Enkele dagen geleden zijn een vertegenwoordiger en monteur terug gekomen uit Zuid-Korea. Een zakenman heeft de beide tezamen met een tuning kit voor een Z4 over laten vliegen die ter plaatse geïnstalleerd werd.
Naast de laatste BMW modellen worden natuurlijk ook talrijke Mini’s sneller gemaakt. Tenslotte heeft Ralf Kelleners een bijzondere band met de kleine: “Mijn eerste auto was een Mini”, vertelt hij trots. “Helaas verloor ik al bij de eerste rit de macht over het stuur en belandde in een greppel.” Maar eens een Mini, altijd een Mini – tegenwoordig rijdt de 35-jarige een zelf getunede Cooper S met 218 pk.
45% minder uitlaatgas-druk door sportkatalysator
De Mini krijgt een sportkatalysator van HJS – die bevordert de doorstroming en levert door zijn grotere meteen een paar pk’s meer.
Door de motortuning door Kelleners is de Mini duidelijk sneller geworden – ongeveer 50% meer vermogen t.o.v. de standaard Mini. Vanaf dit moment kost elke pk meer veel moeite en geld, maar we geven niet op – we trekken alle registers open die er zijn voor zuigmotoren. Een sportkatalysator wordt het nu.
Dat klinkt simpel, maar dat is het bij een voertuig met Euro-4 uitlaatgas norm niet. Als de uitlaatgas waarden teveel stijgen komt hij niet meer door de APK. De uitlaatgas specialist HJS maakt voor ons een sportkat die deze zomer ook in hun programma wordt opgenomen. Op de ontwikkelafdeling van deze firma staat onze Mini tussen recente Toerwagens en WRC-auto’s.
Klaus Osterhaus, leider Motorsport & Tuning, gaat meteen aan het werk: Op de hefbrug beoordeelt hij het verloop van de standaard katalysator. Dan wordt de pijp samen met de voorkat en hoofdkat gedemonteerd. De oude 400-cel katalysatoren (voorkat metaal, hoofdkat keramisch) worden door 200 cel metaalkats (met speciale laag) vervangen, waarbij ook de pijpdiameter wordt verhoogd. Deze reduceert de uitlaatgasdruk met ongeveer 45 procent.
Aansturing en katalysator maken kennis
Bij de eerste Rollout blijkt dat de Mini nog iets dieper en sportiever klinkt. Meer vermogen is er echter nog niet omdat de nieuwe componenten eerst aan de software van het motor-management kenbaar gemaakt moeten worden. De verandering in de cilinderdoorstroming is te groot om door de aansturing bijgesteld te kunnen worden. De aansturing moet de nieuwe onderdelen eerst leren kennen!
Daarom gaan we naar de firma Kelleners waar ontstekingstijdstip en benzine-inspuiting aangepast moeten worden. Daar komt er een probleem naar boven. De ingespoten hoeveelheid benzine is ook na de aanpassing te gering. Met andere inspuitventielen gaat het weer goed. Hierna is er 6 kW (8,2 pk) toegevoegd aan het vermogen van de Mini.
Beeld en geluid uit JVC componenten
Nu klinkt hij ook van binnen goed. Dankzij een indruk-wekkende Hi-Fi-Power en twee beeldschermen is onze Mini ongevormd tot een rijdende concert- en bioscoopzaal.
Wat aan onze Kelleenrs Sport Mini nog ontbrak om ontspannen te cruisen was een fatsoenlijke geluidsinstallatie. Onze kleine kreeg standaard alleen een Cassetteradio voor onderweg. Eerder wat voor de nostalgische Mini rijders want de CD heeft de cassette al lang verdrongen, de tijden van deze radio’s zijn voorbij. JVC Duitsland was bereid een heel eind op weg te helpen.
Er moet een keus gemaakt worden in Hi-Fi komponenten uit de kollektie van 2004. Omdat het geen nut heeft hoogwaardige apparatuur in te bouwen zonder kennis van zaken melden we ons bij de firma ARC-Skyline in Solingen (D). Daar aangekomen zien we een modern gebouw met werkplaats, opslag, produktie en ontwikkelingsafdeling. Een paradijs voor elke auto-audiofiel. Een grote roldeur opent zich en er wordt ons een blik gegund in de werkplaats, waar men ook zonder bord van de vloer kan eten..
Terwijl de bedrijfsleider ons de aangeleverde onderdelen presenteert, beginnen zijn medewerkers alvast met het beoordelen van de Kelleners Mini. Nog verwonderd over de hoeveelheid componenten, formuleren wij onze wensen. Een zuivere klank en vette bas, een onopvallende inbouw rekening houdend met het dagelijks gebruik van de Mini.
De subwoofer op maat
Nadat de wensen bekend zijn en het voertuig opgemeten is, begint de planning van de inbouw. Als eerste begint de demontage van de deurpanelen, zijpanelen, achterbank en diverse bekleding, bedradingen en originele radio. Om het trillen van het naakte blik tegen te gaan wordt waar het nodig is een speciale paste genaamd “NoiseEx” aangebracht.
De tweede fase is de gestripte auto te voorzien van alle bedrading. Totaal verdwijnt er 80 meter kabel in allerlei soorten en maten in de kleine Brit. Tegelijkertijd wordt in de ontwikkelafdeling de afmeting van de subwoofer-behuizing berekend en wordt deze meteen gemaakt en verstevigd. Voor de dakmonitor wordt een staalkonstruktie gemaakt welke aan het dak wordt gemonteerd en voor een stabiele montage zorgt.
In 14 arbeidsuren wordt de subwoofer voor de kofferbak, inclusief vastmaken van de eindtrappen, afwerking en bekleden met speciale acoustiek velours (20 euro per lopende meter). Alleen al het maken van de voorste monitorhouder kost ook al 4 uur. Als alle nieuwe onderdelen in de Mini zitten en alle bekleding weer op zijn plaats zit zijn er 45 uur voorbij. 4 medewerkers van AFC werken gelijktijdig aan de Mini.
1300 Watt laten de lichten uit gaan
Het resultaat maakt echter alles goed. De in totaal 1300 Watt blinken uit in alle toongebieden. De bas kent geen genade. Afhankelijk van de muzieksoort en het volume masseert de subwoofer het lijf en gemoed van de inzittenden. Tot nu toe hebben we nog niemand gevonden die het aandurft de volumeknop vol open te draaien. De monitoren overtuigen door een gestoken scherp beeld.
Waarom nog naar de bioscoop gaan als het het bij een DVD kijken lijkt alsof je bij de actie-scenes van “2fast 2furious” op de bijrijdersstoel hebt plaatsgenomen?! De radio speelt zo’n beetje alles af wat zich laat opslaan op een CD of DVD. Bovendien heeft hij programmerbare aansluitingen voor de standaard bedieningskoppen op het stuur.
Bij onze nachtelijke terugrit naar Hamburg hebben zich waarschijnlijke meerdere medeweggebruikers afgevraagd waarom er door onze lichten geseind werd. De lichtinstallatie kon het niet meer aan, de vette bas liet de lichten bijna uitgaan. Het probleem is inmiddels opgelost met speciale condensatoren die de spanning stabiliseren.
Zwarte plastic delen zijn taboe
Aan het uiterlijk is tot op heden niet veel veranderd aan de Mini. Met aanbouwdelen is er geweldig veel veranderd, nu past de Mini ook optisch bij het vermogen.
On eerlijk te zijn: ondanks 144 pk, lekker sound en gigantische audio apparatuur heeft tot nu toe niemand zich omgedraaid om onze Mini te zien. Teveel schaapskleren voor onze wolf? Einde! Licht-metalen velgen, spoiler en andere optische details staan op de aankoop-rekening. Bij de redactie wordt heftig gediscussieerd hoe de Mini er uit moet komen te zien.
Natuurlijk een folie op het dak om deze wit te maken net als bij de Cooper. Ziet hij er beter uit mistlampen? Welke velgen kan hij verdragen. Veel of weinig spaken. Ons eerste besluit onstaat na en blik op de zwarte plastic strips rondom de auto die alle Mini modellen van de One tot de Cooper S ‘opsieren’. Die in de kleur van de auto zou echt een verbetering zijn.
Vooruit met de geit. Na de demontage moeten de klemhouders nieuw besteld worden, zij kunnen geen tweede keer gebruikt worden. Hetzelfde geldt voor de “One”- letters. Bovendien moeten de originele zwarte kunststof lijsten héél goed voorbewerkt worden (ontvetten, schuren, reinigen, gronden) omdat het oppervlak ruw is.
Sportieve look voor velgen en koel-grill
Bij de voorspoiler valt onze keus op de JMS onderdelen. Die heeft een mooie vorm en met een vriendelijke prijs (189 euro). Maar oppassen, voordat het onderdeel naar de spuiterij gaat we eerst passen. De prijs om alle onderdelen te spuiten en te monteren bedraagt ongeveer 650 euro. Om de sportieve uitstraling te benadrukken worden luchtroosters van edelstaal gemonteerd in de roosters bij de ruitenwissers en de koelgrill.
Tenslotte blijft nog de vraag open welke velgen-banden combinatie te nemen. Enerzijds moet de kleine groter en breder voor de dag komen dan met de standaard gemonteerde 175/65-R-15 banden, anderzijds willen we comfort, topsnelheid en handling niet verwaarlozen.
Op het eind staat de Mini op sprotieve en elegante 17 inch Smoor aluminium velgen. Het model “MB 014” uit één deel kost 139,50 Euro, een faire prijs. De nieuwe look wordt compleet gemaakt met 205/40er-Sport-Contact2-banden van Continental, die vervolgens op het circuit hun nut moeten bewijzen. Rondom gespoten en met weinig aanbouwdelen en lichtmetalen velgen geeft onze Mini nu ook zichtbaar weer wat hij technisch belooft.
Meer lucht met de BMW carbon box
Om onze Mini-duurtester nog sneller te maken moeten er nog een paar kleinigheden aan de motor gewijzigd worden. Voor meer doorvoer aan de uitlaatzijde hebben we al gezorgd door de montage van de HJS metaalkatalysator. Nu gaan we de frisse luchtkant onder handen nemen Passend bij de eveneens gemo-dificeerde benzine-inspuiting willen we met een “CarbonDynamicAirbox” van BMC een betere vulling van de explosieruimte verkrijgen.
Het standaard luchtfilter wordt daarvoor gedemonteerd. Omdat we de ruimte nodif hebben verdwijnt ook de bekleding van de rondom de koeler, en de binnenkant van de motorkap moet ruimer worden. De box betrekt zijn lucht direct achter de grill vandaan zodat we bij hogere temperaturen gebruik kunnen maken van het zuigeffect.
Om een optimum te bereiken hebben we urenlang in een proefopstelling de optimale lengte van de buislengte bepaald die het beste past bij de karakteristeken van de motor. Omdat onze motor is afgestemd op het middelste en hogere toerenbereik is de buis vrij kort geworden. Om meer koppel in de lagere toerentallen te krijgen moet de buis wat langer zijn. In totaal levert de carbon box een vermogenswinst op van 3,3 pk zonder in het onderste bereik vermogen te verliezen. Prijs van de carbon box is 250 euro. Info: www.bmcairfilter.de
Gepatenteerde brandstofkoeling
Passend bij het krachtige uiterlijk van de Kelleners Sport moet nu een brandstofkoeling van Väth voor meer vermogen en koppel zorgen.
Onze niet aflatende zoektocht naar vermogen voor onze Mini One brengt ons dit keer naar Hösbach bij Aschaffenburg (D). Daar is Väth gesitueerd. Deze tuner houdt zich normaliter bezig met Mercedes-Benz tuning. Maar in de wereld van de motortechniek wordt de dingen vaak niet merkgebonden ontwikkeld en geproduceerd.
Af en toe leidt dit zelfs tot een patent. Zo ook met de brandstofkoeling die onze Mini het laatste beetje extra vermogen moet geven. Het principe is echter simpel. Een extra koeler voor de benzine wordt aangesloten op de airconditioning. De benzineleiding wordt doorgenseden en kort voor inspuiting door de koeler geleid. De gekoelde brandstof heeft betere fysische brand-eigenschappen waardoor het vermogen stijgt.
Bij Väth wordt op de hefbrug eerst het verloop van de brandstof en airconditioning leidingen bekeken, opgemeten en gedocumenteerd. Zo wordt zeker gesteld dat de nieuwe aansluitingen op de juiste plaats komen te liggen. Typisch probleem bij een Mini: de ruimte onder de motorkap houdt niet echt over. Onderdelen zoals de accu en zekeringskast moeten even verwijderd worden voordat begonnen kan worden met demonteren en monteren.
7 pk na acht uur werk
Zoals bijna bij alle werk-zaamheden aan de Mini moet de onderste motorbekleding en de voorbumper verwijderd worden. Maar zelfs na dit voorwerk zou de monteur verloren zijn zonder speciaal gereedschap omdat nog steeds alles niet goed te bereiken is. Voordat er aan de de leidingen van de aircondtioning gewerkt gaat worden, wordt eerst het koelmiddel afgetapt.
De uitgenomen slangen worden daarna voorzien van de juiste koppelingen op de juiste plaats die of gesoldeerd of er opgeperst worden. Het koelelement van de brandstofkoeling wordt op de ideale plaats linksachter de radiator geplaats en dicht bij de leidingen van de airconditioning. Zo houden we de lengte van de slangen en de afstand van de koeler tot de inspuiting kort.
Tot aan het moment dat alles ingebouwd is en alle leidingen zijn verbonden zijn acht uur verstreken. De inbouw inclusief uren kost 1464 euro. De aansluitende test op de testbank geeft aan dat er 7,5 pk en 10 Nm meer koppel is. Dat is cool.
Zo functioneert brandstofkoeling
Het mechanische principe van de brandstofkoeling is simpel: Een kleine extra koeler wordt naast de normale airconditiong koeler ingebouwd en via de knop van de airconditioning geactiveerd. Voordat de brandstof in het ventiel van de brandstofinspuiting komt wordt het door de koeler tot 5 graden celcius afgekoeld. Daardoor heeft de benzine een hogere dichtheid. Resultaat: meer brandstof bij constante ruimte-inname.
Dat betekent: bij gelijke ventielopeningstijden gelijke benzinedruk komt er meer benzine in de verbrandingsruimte. En de gekoelde brandstof kan meer zuurstofdeeltjes aan zich binden. De verbranding wordt daardoor beduidend effectiever. Allebei de effecten hebben een positieve invloed op het vermogen en het koppel. En hoe hoger de arbeidstemperatuur van de motor, des te beter werkt het systeem.
Heftig gebruik op het circuit en hete zomerdagen kan de Mini nu duidelijk beter aan. Twee bijwerkingen zijn ook niet ter verwaarlozen. De uitlaatgas-waarden zijn duidelijk beter, en door de lagere verbrandingskamertemparatuur gaat de levensduur van de motor er op vooruit.
Carbon koorts
Met koolstofvezel van de firma MP-Design wordt onze Mini cockpit edeler en sportiever.
Wortelnotenhout is van gisteren: In de binnenruimte voert sprotief weer de boventoon. Erg trendy als decor is aluminiun of, zoals in ons geval, carbon fiber. Er zijn nogal wat verschillende varianten om uw voertuig van een carbon-look te voorzien:
Plakfolie, voorgesneden decors en dunne filmlagen die in een waterbad opgebracht worden. Allemaal gunstige oplossingen maar ze blijven allemaal niet mooi over wat langere tijd genomen. Echte carbon fiber is veel hoogwaardiger en geeft ook nog een gewichtsbesparing maar is door het aantal benodigde kant en klaar delen bijna niet te doen.
De beste compromis is het bedekken van de originele delen met echte carbon, ook niet echt goedkoop maar kwalitatief gezien het meest hoogwaardige alternatief. De carbon- en interieur specialist MP-design biedt een achtdelige dashboard set voor een prijs van 1438 euro. Ook te verkrijgen: een carbon/leren sportstuur voor 951 euro en een middenconsole bekleding voor 510 euro.
Kwaliteit heeft zijn prijs
In principe levert MP-Design tegen meerprijs elk plastic deel als carbon. De prijzen variëren tussen 138 euro voor het Mini-handremhandvat tot 3060 euro voor de deur-panelen. De montage kan iedere BMW dealer uitvoeren, onze inbouw koste 300 euro.
Zelf inbouwen is zeker niet aan te raden omdat aan beide airbags gewerkt moet worden. Geen koopje maar het resultaat is zeker de moeite waard. De binnenruimte komt duidelijk edeler en sportiever over. En de waarde van de Mini stijgt. Sinds 1989 houdt de firma MP-Design met de verdeling van oppervlakken. Het produktpalet loopt van een versnellingspookknop van massief hout tot beklede originele delen. Tot de klantenkring behoren gerenommeerde tuners en producenten.
Bij de door ons ingebouwde delen wordt echte geweven carbon met keramische scharen aan de hand van sjablonen op maat geknipt, op de originele delen gelijmd en er bij 80° C op geperst. Tot slot worden de delen met verschillende lakken verzegeld en de oppervlakten gepolijst. Daardoor zijn de onderdelen prijzig en de levertijden tot 4 weken.
Andere remmen
Voordat onze Mini zich mag uitleven op het Oschersleben circuit krijgt hij van ATG Racing sportremmen.
Tot nu toe heeft het team van AUTO BILD TEST & TUNING zijn duurtest wagen succesvol sneller gemaakt. Nu moeten we ook zorgen voor een adequate vertraging. En dat met sportremmen van Brembo.
Naast de kortere remweg stond bij ons ook voorop dat de Kelleners Mini binnenkort het circuit van Oscherleben op moet. Want aan sportremmen heb je pas wat als de snelheid omhoog gaat en er steeds vol geremd wordt.
Vooral onder extreme belastingen kunnen bij de serie-remmen de remblokken breken of gloeien de schijven kapot. Sportremmen zijn beduidend robuuster en kunnen beter tegen de extreme hitte.
Bij de metingen met de standaard remmen had de getunede Mini met beluchte 276 mm remschijven op de vooras de Conti-SportContact2 banden met het formaat 205/40 ZR 17. Gemiddeld genomen hebben wij een remweg van 39,5 meter (koude remmen) en 40,7 meter (warm) gemeten.
Vervolgens werden er de volgende Brembo onderdelen ingebouwd; voor verzinkte en geboorde Brembo-sportschijven in de seriemaat, SBS-keramiek-remblokken en stalen leidingen von Brembo-Duitsland-Importeur ATG Racing (totaalprijs: 499 Euro). Dit gaf al een aanmerkelijk verbetering in de remweg: 37,9 meter (koud) en 38,6 meter (warm) vanaf 100km/h.
Hoe zich de remmen in Oschersleben gehouden hebben laten we weten in ons volgende bericht. Voor wie deze remmen niet genoeg zijn moet het eens proberen met de Brembo-“GT”- kit: geboorde schijven uit twee gedeelten van 320 millimeter, viercilinder remklauwen en stalen leidingen voor 2157 Euro.
Zacht van binnen, hard van buiten
Het Mini-Duurtest-Project loopt op zijn einde. Maar één wijziging is nog noodzakelijk: het inbouwen van sportstoelen.
Elke Mini-rijder die wel eens sportief onderweg is (wellicht de meesten), hebben zich vast wel eens geërgerd aan de standaard stoelen: te korte zitting, verstelmogelijkheden met et grote stappen en de zijdelingse steun die eerder doet denken aan een Hollywood schommel dan aan autostoelen. Om deze redenen heeft het AUTO BILD TEST & TUNING gekozen voor de Mini Recaro-sportstoelen.
Na wat interne diskussies– niet iedereen wil 800 km rijden in keiharde stoelen – bleven twee modellen over: de Recaro “Speed” (niet te duur, licht en sportief) en de “Sportline” (comfortabel, elektrisch verstelbaar, met Airmatic-System voor gekwelde rugwervels).
Het model “Speed” met geïntegreerde hoofdsteunen, drie- en vierpunts gordel-doorvoerpunten en bijna race-achtige zijdelingse steun. Het gewicht ligt ongeveer op 13 kg. Prijs per stuk: 595 euro. Als bekleding kozen wij voor de zwarte Perlon-velours. De zijdelingse steun is nu echt optimaal, alleen het schuimrubber voor het zitvlak had best wat harder mogen zijn, nu komt het dichtbij de zachtheid van de orginele stoelen.
Na montage van de voorstoelen bleef echter de vraag wat te doen met de lelijke achterbank? Geen probleem is het antwoord van Recaro. “Elke klant kan bij één van onze service partners zijn achterbank opnieuw laten bekleden, het direct inkopen van de stof is echter voor particulieren niet mogelijk.” Prijs is op aanvraag, gemiddeld tussen de 600 en 1000 euro inclusief materiaal.