245pk racer
Mini Mania biedt hardware om substantieel meer vermogen uit de Cooper S te halen, en dat zonder al te veel flappen uit je portomonnee te trekken.
BMW had het bij het rechte eind om de Mini over te nemen en de legendarische Mini te herontwikkelen. Maak hem retro en cool, een plezier om te rijden en door de bocht te draaien, en maak hem betaalbaar. De Mini scoort een 10 op alle punten. Maar met 115 pk voor de Cooper en 163 voor de Cooper S blijft er nog wel wat te wensen over op de vermogensafdeling.
Er zijn verschillende upgrade paketten leverbaar, wij testten MM’s kanon Stage III pakket. Voor net onder 5000 USD haalt het stage III pakket 245 pk uit de Mini’s micro 1,6 lier in rij. Dat is een indrukwekkende 50% vermogenswinst. Het pakket omvat koude luchtinlaat, een nieuwe compressor pulley voor meer compressor druk, een custom water/lucht intercooler met pomp, Nology bougies en bougiekabels, een cilinderkop en nieuwe management chip.
Meer naar beneden heeft de motor profijt van een custom spruitstuk, een high-flow katalysator en een ‘vrij ademend’ uitlaat systeem. Om deze extra 87 peekaas op de weg te houden werden een Fidanza lichtgewicht vliegwiel en een Phantom Grip limited-slip differentieel gemonteerd. Zoals verwacht maken deze Stage III wijzigingen een rit in de Cooper S bijna tot een kermisrit.
De standaard Cooper S is al erg goed beheersbaar, maar Mini Mania legt hier de lat ook hoger met een agressiever onderstel met Mini Mania lagere en stijvere veren, verstelbare Koni schokbrekers, verstelbare draagarmen achter, verstelbare anti-rol bar achter, een titanium anti-rol arm voor onder de motorkap. En je krijgt ook nog geventileerde schijfremmen met EBC Green Stuff remblokken, en dat alles voor minder dan 1800 USD. Als je iets anders wilt dan de standaard velgen en banden, Mini Mania levert dezelfde BBS RK lichtmetalen velgen met Kumho Ecsta 215/40ZR17 banden als onze Stage III tester voor nog eens 2000 USD.
Prestaties
Een 65 pk prestatiewinst vertaald zich naar 1,3 seconden winst in de 0 tot 60 mp/h sprint. Als het nodig wordt om een bocht te nemen blijft de Stage III stabiel en voorspelbaar terwijl hij als een Porsche 911 Turbo de 70 mph slalom neemt.
Op het circuit blijkt dat het power en onderstel pakket van Mini Mania een goed samengesteld pakket is.
De Stage III Cooper leverde prestaties die de stock Cooper S vermorzeld. Senior Road Test Editor Chris Walton zegt er het volgende over, “Je moet wel van een voorwielaandrijver houden die het lukt om in de elite 70-mph-slalom club te komen. Het geheim van de Mini Stage III is dat je hem moet rijden alsof je door de politie op de hielen wordt gezeten. Je moet er op vertrouwen dat de voorwielen uiteindelijk weer grip krijgen – en dat doen ze – op weg naar de volgende slalom pyloon waar hij weer wat gaat glijden op weg naar de volgende, enzovoort enzovoort. Ik kon heel duidelijk het slipdifferentieel voelen hoe die werkte. Waar de standaard Cooper S aarzelt voordat de voorwielen op dezelfde snelheid vooruit gaan, daar zegt de Stage III ‘Nu meteen!’, alles haakt in op elkaar en de auto streept naar de volgende bocht.”
Op de weg is de Stage III goed getemd, maar geef hem de sporen en hij wordt een Tasmanian Devil. Trap het gas in en duik een bocht in, en je staat verbaasd van de manier waarop hij gromt. Hij is zoveel sneller dan de standaard MCS dat de remmen gingen koken.
Mini’s Cooper S is een prachtig stuk werk, een verkoopsucces, en biedt veel waar en plezier voor zijn geld. Als je wat meer wilt is de Mini Mania precies wat je nodig hebt om je dagelijkse shot te krijgen tegen een minimum aan flappen.
Prestaties | ||
2003 Mini Cooper S | Mini Mania Mini | |
0-60 mph, sec | 7,2 | 5,9 |
1/4 mijl | 15,38 @ 91,70 | 14,24 @ 100,02 |
Remmen, 60-0, ft | 118 | 119 |
Salom, mph | 66,8 | 70,2 |
Glijbaan, g | 0,83 | 0,86 |
Motortrend USA