juli 2002, Autobild
Onder regie van BMW groeide de Mini uit tot verkoophit. Al na 13 maanden na aanvang van de productie liep de 100.000ste Mini in Oxford van de band. Drie typen lopen van de band: One (90 pk), Cooper (115 pk) en Cooper S (163 pk).
Voor wie dat niet genoeg vind kan met onmiddellijke ingang bij Hamann Motorsport zijn S laten tunen. De motor-ontwikkelaar geeft de 1,6 liter zestienklepper een speciale turboaandrijving, gemodificeerde luchtaanzuiging en motorelektronica. Het vermogen wordt daarmee op 195 pk gebracht bij 6100 toeren/min. Parallel daaraan groeit het koppel van 210 naar 251 Nm. De sprint naar 100 gaat volgens de tuner dan in 6,9 in plaats van 7,4 seconden. De topsnelheid voor de flitser ligt dan op 227 in plaats van 118 km/h.
Krachtige motorsound leveren de sportuitlaten met twee naar boven wijzende edelstalen pijpen. Meer rijplezier belooft het in hoogte verplaatsbare onderstel en 18 inch velgen. De complete vijfspaaks velgenset kost 4140 Euro. Het straffe onderstel legt de Mini voor 50 mm en achter 30 mm dieper.
Achterop biedt de Hamann een andere dakvleugel die de standaard spoiler van de S vervangt, en een diffusor onder de achterbumper. De cockpit wordt uitgerust met een sportstuur, aluminium onderdelen zoals de pedalen, voetsteun en schakelknop. Op speciale bestelling kan men vol-leren bekleding in elke gewenste kleur bestellen. Het complete tuning-programma is er voor alle Mini modellen, de prijzen zijn echter nog niet vastgesteld.
Kontakt Hamann Motorsport • Im Eppen 24, D-89185 Hüttisheim • Telefoon ++49 / (0) 73 05-9 60 80 • Telefax ++49 / (0) 73 05 – 96 08 16 • http://www.hamann-motorsport.de/