mei 2005, Autobild
Maximale Mini’s
Veel plezier met weinig auto: AC Schnitzer en RMS bereiken het uiterste in Mini-Tuning door ongewoonlijke detail-oplossingen en brute kracht.
Kleine mensen leiden vaak aan compensatiegedrag. Een goed voorbeeld is Napoleon. Met auto’s gaat het niet anders. De Mini wordt door zijn kleine uiterlijk en vriendelijk gezicht vaak onderschat. En dat terwijl door de laatste tuning-technieken de auto’s veranderd worden in serieuze opponenten, ook sterke concurrenten moeten op hun hoede zijn.
Dit deelt de Mini van de Tiroolse tuner RMS onverbloemd mee aan de wereld. Een hoekige spoilerset van Lumma accentueerde de knallende kleur van de Mini. Uit de uitlaat in het midden in DTM-stijl komt een donker gebrom. Dat uitgerekend bij een snelheid van 120 km/h een flinke dreun te horen is maakt geen goede indruk op ons. Toch overheerst het typische fluiten van de compressor (bij AC Schnitzer alom aanwezig) het geluid volledig.
Een druk op het gaspedaal heeft een verbluffend resultaat: de Oostenrijker komt met een adembenemende snelheid in beweging. Geen wonder: RMS heeft er niet alleen een nieuwe compressor, bewerkte cilinderkop met sportnokkenas, spruitstuk met sportuitlaat op gezet, maar ook een watergekoelde intercooler. Die is het hart van de vermogenswinst en sluit de gevoeligheid van omgevingstemperatuur van de Cooper S uit. De kosten voor de extra 25 pk van de intercooler zijn met 1390 euro te overzien.
RMS met veel kracht
De onhebbelijke gewoonte om zich te verslikken bij abrupte gaswisselingen moet RMS zijn Mini echter nog afleren. De gemeten waarden daarentegen laten geen wensen meer over: met 6,0 sekonden van 0 naar 100 km/h laat de tuner een formidabele indruk in het asfalt achter. Geen Mini was tot nu toe sneller. De AC-Schnitzer heeft er een voelbare seconde meer voor nodig. Ook het topsnelheids-duel gaat met 255 t.o.v. 245 km/h naar RMS.
De mindere presentaties van de AC Schnitzer Mini komen niet uit de lucht vallen. De tuner uit Aken blijft vermogenswijs onderaan steken. Hij hecht meer belang aan andere zaken, zoals een sportonderstel, een sperdifferentieel en semi-slicks met grip-garantie.
De 222 pk zijn gebaseerd op de vanaf fabriek uitgevoerde Works tuning (met normaal 210 pk). De tuner uit Aken verhoogt dit met 12 pk. Een onbevredigende uitgave van 1590 euro. Roman Fenners, chef techniek van AC Schnitzer verklaart: “eigenlijk zijn onze power-Kits geen uitbreding op de Works maar meer een alternatief. We bouwen liever een normale Cooper S om. Die brengen we dan op 222 pk i.p.v. 170 pk voor 4450 euro.”
AC Schnitzer eenheid
In de test overtuigd desondanks de AC-Schnitzer-Works-mix. Wat de kosten aangaat is het aan de hoge kant, maar buiten dat is het geen verkeerde keus. De motor neemt heftige gaswisselingen soepel op. AC Schnitzer heeft moeite gedaan om van de bestuurder en auto een eenheid te maken. De tuner maakt gebruik van allerlei truuks. Door stuurkolomverlenging heeft de bestuurder een optimale zitpositie. Alleen zit de knipperlichthendel wel erg ver weg. En in de onnavolgbare vierpuntsgordel stoelen schittert de airbag door afwezigheid. In en uitstappen gaat echter goed ondanks diepe kuipstoelen en langere stuurkolom. Alleen de metalen plaat om je voet op te laten rusten werkt op de zenuwen. Grote voeten blijven er regelmatig achter haken.
De vraag wie er het snelst op het ciruit is konden we helaas niet beantwoorden. Op papier heeft de RMS-Mini goede kaarten: naast een duidelijk vermogensvoordeel heeft hij ook sportremmen, achteraf ingebouwd sperdifferentieel, sportonderstel en een setje zachte semi-slicks.
Helaas struikelde de BMW dealer over onze opdracht om deze in plaats van de alledaagse banden te monteren. Losse bouten vernielden de schroefdraad. Een representatieve rondetijd konden we niet maken. Hopelijk ontmoeten we tuner RMS binnenkort nog eens in Oscherleben om de ontbrekende tijd nog in te vullen.
Technische gegevens
De Mini van AC Schnitzer had geen last van deze ongemakken en maakt een beresterke indruk in de motorsport arena van Oschersleben. De tuner uit Aken heeft de Mini van alle onderstuur genezen.
Er is ontspannen mee op de limiet te rijden. Met een rondetijd van 1:48 zetten ze niet alleen een uitstekende tijd neer maar onttronen ook de koploper van de voorwielaangedreven klasse: de Skoda Octavia van Riechert Racing met 341 pk. Op het bochtige circuit van de Motorsport Arena tekent het zich duidelijk af: ook met een klein postuur kan men grote dingen bereiken.
Technische gegevens | AC Schnitzer | RMS |
Motor | R4, compressor | R4, compressor |
Inbouwwijze | voor dwars | voor dwars |
Ventielen/nokkenas | 4 per cilinder/1 | 4 per cilinder/1 |
Inhoud | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Boring x slag | 77,0 x 85,8 mm | 77,0 x 85,8 mm |
Compressie | 8,3 :1 | 8,3 :1 |
kW (pk) bij omw./min | 163 (222)/7200 | 200 (272)/6340 |
Nm bij omw/min | 255/5000 | 312/5140 |
Litervermogen | 139 PS/Liter | 170 PS/Liter |
Vermogensgewicht | 5,3 kg/pk | 4,4 kg/pk |
Remmen voor | 315 mm, luchtgekoeld | 322 mm, luchtgekoeld |
Remmen achter | 259 mm | 259 mm |
Versnellingen | 6 | 6 |
Velgenmaat voor/achter | 6,5 x17 | 6,5 x17 |
Bandenmaat voor achter | 215/40 ZR17W | 225/35 ZR 17Y |
Banden | BF Goodrich G-Force | Pirelli PZero Nero |
Lengte/Breedte/Hoogte | 3655/1688/1415 mm | 3660/1688/1408 mm |
Wielbasis | 2467 mm | 2467 mm |
Spoorbreedte vooor/achter | 1453/1460 mm | 1460/1463 mm |
Draaicirkel links/rechts | 11,0/10,9 m | 11,1/11,0 m |
Tankinhoud | 50 l | 50 l |
Leeggewicht | 1185 kg | 1210 kg |
Belading | 385 kg | 360 kg |
Topsnelheid | 245 km/h | 255 km/h |
Geneten waarden | AC Schnitzer | RMS |
Accelleratie | ||
0-100 km/h | 7,0 s | 6,0 s |
0-130 km/h | 10,4 s | 9,1 s |
0-160 km/h | 15,6 s | 13,2 s |
0-200 km/h | 25,5 s | 23,0 s |
Sportscars-Spurt | ||
100-200 km/h | 18,5 s | 17,0 s |
Elasticiteit | ||
60-100 km/h in de 4e versnelling | 5,0 s | 5,2 s |
80-120 km/h in de 5e/6e versnelling | 6,6/8,5 s | 6,3/9,4 s |
Remweg (vertraging) | ||
100-0 km/h koud | 36,2 m (-10,55 m/s²) | 37,8 m (-10,15 m/s²) |
100-0 km/h warm | 36,1 m (-10,57 m/s²) | 38,3 m (-10,07 m/s²) |
200-0 km/h warm | 150,2 m (-10,38 m/s²) | 167,1 m (- 9,60 m/s²) |
Verbruik bij 100 km | ||
Minimaal/maximaal | 8,9/18,6 l | 10,5/23,8 l |
Gemiddeld | 11,8 l Super plus | 14,5 l Super plus |
Actieradius | 420 km | 340 km |
Feiten en prijzen
Minimalisme in reine vorm, in beide kanonnen is het oncomfortabel, klein en lawaaiierig. De tuners weigeren pluche aan te brengen en dat is goed zo. De AC-Schnitzer Min overtuigd door een uitgebalanceerd compleet-oplossing en een zeer goede wegligging op het circuit. De grimmige RMS Mini blinkt uit in complexe motortuning, overweldigend vermogen en uitstekende rijeigenschappen.
Contact
AC Schnitzer: www.ac-schnitzer.de
RMS Fahrzeugtechnik: www.rms-tuning.com
Prijzen in Euro (Duits) | AC Schnitzer | RMS |
Standaard | 25.480 | 20.800 |
Tuning | ||
Vermogenswinst | 1.590 | 10.890 |
Onderstel | 2318 | 1220 |
Remmen | 1990 | 2025 |
Velgen inclusief banden | 1966 | 1132 |
Sperdifferentieel | 2962 | 1297 |
Bodywork | 2170 | 1800 |
Uitlaat | 822 | 1230 |
Sportkoppeling | 850 | 281 (nur Kuppl.-Scheibe) |
Stuurwiel | 245 | standaard |
Stoelen | 3800 | 1290 |
Overig interieur | 663 | standaard |
Preis Testwagen | 45.912 Euro | 41.965 Euro |