maart 2003, Autobild
De nieuwe GTI’s, duidelijk sterker dan de vorige
Drie moderne interpretaties van een oud thema: Peugeot, MG en MINI strijden op het circuit om de titel van beste GTI-nakomeling.
Weet u het nog? 27 jaar gelden rolde een auto de markt op die geschiedenis schreef: 3,70 meter kort, 110 pk sterk en duur met 13.850 mark. Duur? Ja, toen wel. Maar de mensen hielden van hem. En kochten hem ondanks de stevige prijs: 365.000- keer in zeven jaar. De Golf GTI werd een begrip in de sportieve rij- en levenscultuur en hielp zijn bezitters aan rijplezier en image, zijn bouwers roem en omzet. Alhoewel de VW-technici hem alleen een plek op de niche-markt toedachten, bereikte de auto juist dat waar elke verkoper van droomt. Het werd een nieuwe klasse: de van de sportieve compacte auto’s. De GTI-klasse was geboren.
Vandaag de dag kent iedereen deze afkorting. Auto’s op wie de vroegere betekenis van toepassing is moet men echter met een vergrootglas zoeken. Zeer stijve carrosserieën, rondom zonder-zorgen-veiligheids-pakketten en complete uitrustingen verhogen het vermogensgewicht en verminderden het temperament waardoor de huidige 100 pk compacte auto’s verwerden tot een matte vertoning.
Maar ze zijn er nog, kleine flitsers met grote harten bij wie één pk duidelijk minder dan 10 kilo moet voortbewegen. Ze heten alleen anders: MG ZR, Mini Cooper S of Peugeot 206 RC. En ze hebben duidelijk meer vermogen dan de oer-GTI om de kilo’s van de vooruitgang te compenseren: 160 pk voor de MG, 163 Mini-paarden en 177 pk voor de Peugeot, hun vermogensgewicht varieert van 7,6 Kilo per pk bij de Mini tot 6,3 Kilo bij de Peugeot. Hun afmetingen lijken ze meer op de 7,70 meter korte Golf van weleer dan de niet geringe 4,20 meter van zijn overgrootvader.
Krachtige MG
Ook formeel doen ze ons meer dan de karakterzwakke en lusteloos uitziende Wolfsburger. Op kop vraagt natuurlijk de Mini met zijn knuffelige uiterlijk om de meeste aandacht, maar ook de MG met zijn uit de racesport komende roosters en de Peugeot met zijn stilistische lijnen uit de rallysport tonen hun sportieve charme. Kleine details ondersteunen dat: spoilers op de achterste dakrand, verhoudingsgewijs grote en opvallende lichtmetalen velgen en zelfs veelbelovende uitlaat-eindstukken laten zien dat het hier niet gaat om de boodschappenauto van moeder gaat.
Nog duidelijker wordt dat aan de binnenkant. Bij de Mini zijn het kunststof panelen in aluminium look in het anders zwarte dashboard, bij Peugeot moet men een tweede keer goed kijken om de overgang tussen zwart plastic en zwart alcantara te kunnen zien, en in de MG herinneren donkergroene elementen in het dashboard, deuren en stuurwiel aan het glorierijke verleden van de Britse racerij. Verder is ook hier alles zwart, bij Mini en Peugeot zijn nog wat op aluminium lijkende onderdelen te bewonderen.
De zitpositie is bij alledrie perfect. Wie graag diep zit voelt zich thuis in de Mini, wie zich in snel genomen bochten niet het stuur wil vastklampen vindt in de stoelen van de Peugeot de meeste zijdelingse steun. Volledig saai zit men in de MG, maar dat is snel voorbij als de dubbele nokkenas aan het werk gaat en een krachtig geluid laat horen in de cockpit welke elke twijfel aan de ware sportiviteit wegneemt. Het objectieve bewijs voor de potentie levert de acceleratietest: met een bewezen testwaarde van 8,5 seconden voor de sprint naar de 100 km/h kan men goed voor de dag komen.
Ware MINI sportiviteit
Nog sneller loopt de Mini door zijn versnellingen: in 8,1 seconden zit de kekke wagen op snelheid 100, maar qua geluid ontbreekt wat aan sportiviteit. De compressor klinkt als een elektromotor en zo lineair accelereert hij ook. Heel anders gaat de Peugeot aan het werk: met de grotere motorinhoud en de meeste pk’s doet hij er 7,6 seconden over, maar komt nog sneller over als hij in werkelijkheid is, en zet de concurrentie voor wat betreft graag toeren draaien en temperament in de schaduw.
Maar snelheid is niet alles, tenslotte gaat het niet altijd rechtuit, en al helemaal niet op het circuit van Motopark Oschersleben, waar deze race-dwergen hun kwaliteiten bewijzen moeten. En daar zorgt de MG voor een leuke verrassing. Want de oudste auto in deze vergelijking overtuigt met goede prestaties. De directe besturing laat hem precies de bochten nemen maar maakt hem op de rechte stukken wat nerveus, maar laat op de grens het meest neutrale gedrag zien.
De remmen werken ook uitstekend en de MG noteert een beste rondetijd waar hij zich niet voor hoeft te schamen: Met 2.01,4 minuten zit hij dichtbij de Mini met zijn veelgeroemde rijkwaliteiten. Daar is een gewichtige verklaring voor: de Mini is qua uiterlijk wel de kleinste, maar op de weegschaal de zwaarste van de drie. En de beste rondetijd verknoeit hij een beetje door de lange bochten waar er meteen drie van zijn in Oschersleben. Daar heeft de technisch ingewikkelde achteras zoveel grip dat de in Engeland geproduceerde Beierenaar onderstuur ontwikkeld als het even wat harder gaat en zichzelf daardoor afremt. Nog teleurstellender, de remmen van de Beierse-Brit retro-racer die al na enkele ronden last hebben van ‘fading’.
Kosten en uitrusting
Sindsdien is echter niet alleen de benzine duurder geworden. Voor de GTIs moesten we nu ongeveer 20.000 Euro aftikken. Dat is driemaal zo veel als voor de GTIs van vroeger. Dat het rijplezier ook verdrievoudigd is kunnen we echter niet beamen.
Prijs in Euro (Duits) | MG ZR 160 | Mini Cooper S | Peugeot 206 RC |
Basisprijs | 20.565 (5-deurs) | 19.900 | 21.500 |
Tuning | |||
Bestuurder/bijrijder airbag | Serie/Serie | Serie/Serie | Serie/Serie |
Zijdelings airbags voor | – | Serie | Serie |
ABS/ESP (DSC) | Serie/- | Serie/Serie | Serie/Serie |
Airconditioning | Serie | 930 | Serie |
Elektrische ramen voor/achter | Serie/Serie | Serie/- | Serie/- |
Metallic lak | 385 | 370 | 380 |
Leren stuurwiel | Serie | Serie | Serie |
Mistlampen | Serie | 120 | Serie |
Sportstoelen | Serie | Serie | Serie |
Xenonlicht | – | 530 | – |
Lekke band indicator | – | Serie | – |
Lichtmetalen velgen 16/17 inch | -/Serie | Serie/550 | -/Serie |
Prijs testauto (Duits) | 21.787 Euro | 26.670 Euro | 21.890 Euro |
Technische gegevens
Peugeot 206 RC Een racedwerg eerste klas. Wie zonder geluids- en veercomfort kan en snel de bocht om wil is het beste af met de Peugeot. Nadeel:, uiterlijk ziet hij er hetzelfde uit als zijn minder bedeelde soortgenoten die nul inhaal-uitstraling hebben.
Mini Cooper S Op het circuit komt hij niet als sterkste uit de bus maar in dagelijks gebruik des te meer. Naast het coole uiterlijk overtuigt hij met veel comfort, goede afwerking en een motor die voor voldoende acceleratie zorgt zonder nerveus te zijn. Storend is wel het hoge verbruik.
MG ZR 160 Ook als het zich niet direct om de meest bloeiende roos van Engeland gaat, zijn muurbloempje status is niet verdiend. Als enige heeft hij 4 deuren, is vriendelijk qua verbruik en heeft een krachtig geluid. Tevens staat het merk MG voor Anglofilie.
Technische Gegevens | MG ZR 160 | Mini Cooper S | Peugeot 206 RC |
Motor | R4 | R4, Kompressor | R4 |
Bouwwijze | dwars voor | dwars voor | dwars voor |
Kleppen/nokkenas | 4 per cylinder/2 | 4 per cylinder/1 | 4 per cylinder/2 |
Inhoud | 1796 cm³ | 1598 cm³ | 1997 cm³ |
Boring en slag | 80,0 x 89,3 mm | 77,0 x 85,8 mm | 85,0 x 88,0 mm |
Compressie | 10,5:1 | 8,3:1 | 11,0:1 |
kW (PS) bei U/min | 118(160)/6900 | 120(163)/6000 | 130(177)/7000 |
Nm bij toeren/min | 174/4700 | 210/4000 | 202/4750 |
Vermogen per liter | 89 PS/Liter | 102 PS/Liter | 89 PS/Liter |
Gewicht per pk | 7,1 kg/pk | 7,6 kg/pk | 6,3 kg/pk |
Remmen voor | 282 mm, geventileerd | 276 mm, geventileerd | 283 mm, geventileerd |
Remmen achter | 260 mm | 259 mm | 247 mm |
Versnellingen | 5 | 6 | 5 |
Velgen inch | 7 x 17 | 7 x 17 | 7 x 17 |
Banden | 205/45 ZR 17 Y | 205/45 ZR 17 V | 205/40 ZR 17 W |
Bandenproducent | Michelin Pilot Sport | Dunlop SP Sport 9000 | Pirelli P 7000 |
Lengte/Breedte/Hoogte | 4011/1688/1400 mm | 3655/1688/1416 mm | 3822/1652/1425 mm |
Wielbasis | 2500 mm | 2467 mm | 2442 mm |
Spoorbreedte voor/achter | 1466 mm/1466 mm | 1454 mm/1460 mm | 1437 mm/1428 mm |
Draaicirkel links/rechts | 11,9/11,4 m | 10,9/10,9 m | 10,8/11,4 m |
Tankinhoud | 50 l | 50 l | 50 l |
Leeggewicht | 1145 kg | 1240 kg | 1105 kg |
Beladung | 405 kg | 330 kg | 445 kg |
Topsnelheid | 210 km/h | 218 km/h | 225 km/h |