oktober 2004, Motortrend
Nog steeds hip
De Hummer H2 en Mini Cooper S zijn ieder in hun volle tweede jaar op de markt, en ze zijn verschillend zoals twee auto’s maar zijn kunnen. Hier zijn onze ins en outs over groot en klein.
Lage taille-jeans voor jonge vrouwen was zeer in de mode het afgelopen jaar. Dit jaar zijn ze zo 2003. Vorig jaar was Armani in, maar nu kun je het beter naar het Leger des Heils brengen. Uit, “The Apprentice,” in, “The Office.” Uit, CD players, in, Mini iPods.
Nu je er één kan kopen, zijn de Mini en H2 nog steeds hip? Jullie nederige dienaars bij Motortrend hebben de woelige baren van moderne auto’s bevaren om hier een antwoord op te vinden. Wij reden een 2004 Hummer H2 en 2004 Mini Cooper S naar ons kantoor in Michigan – Chicago – op jacht naar de waarheid en schoonheid in de moderne autowereld. Stel je eens twee modellen voor, de één in een minirok en de ander in designer legerkleding. Wie heeft er stijl? Wie krijgt alle aandacht?
Wie zijn kopers?
Waar Lambo en Ferrari voor de sterren en de rijken meer aandacht opleveren, kopen de normale mannen en vrouwen de H2 and Mini in ruwweg dezelfde aantallen. U.S. consumenten kochten 36.000 Minis vorig jaar en ongeveer 34.500 Hummer H2s. Cooper eigenaars hebben het hoogste gemiddelde inkomen van alle mensen die kleine auto’s kopen, gelijk met de Prius-kopers met $100,000 per jaar, volgens het research bedrijf AutoPacific. H2 eigenaren hebben een gemiddeld inkomen van $150.000, 50 grote meer dan gemiddeld voor het segment, en beide types beschrijven zichzelf als auto-enthousiastelingen die “het prefereren een onderscheidende auto te bezitten” om “zichzelf te uiten.”
De H2 en Mini, naar blijkt, worden meer verkocht aan mannen dan andere sport/utilities en klene auto’s in hun segment, volgens de onderzoeksfirma, maar vanaf dat punt houden de overeenkomsten op. Mini eigenaars zijn iets ouder, waarschijnlijk wat meer getrouwden, en hebben een hogere opleiding genoten dan andere kleine-auto-kopers. De H2, zoals de Cadillac Escalade, heeft minder dan gemiddeld hoger opgeleide eigenaars, meer dan de helft heeft een eigen zaak, zeer weinig zijn gepensioneerd, en een hoog percentage zijn Hispanic/Latino, ethnisch gesproken. “De H2 heeft een zeer hoog image-gehalte,” volgens AutoPacific, gekocht voor “onderscheidende styling, dynamische, athletische en aandacht-opeisende” eigenschappen. Aan de andere kant zeggen ook eigenaars, “de Cooper is niet iets wat opgaat in de achtergrond maar juist net op de voorgrond treedt en is prestigeus.”
Daarom deze vergelijking tussen een 2641-pond, $20,449 Cooper S en een 6700-pond, $51,165 H2. Hun enigste uiterlijke overeenkomst is de rechtopstaande voorruit. Je moet je hoofd voorbij het stuurwiel steken van de Mini of de H2 om sommige stoplichten te kunnen zien.
Elke heeft zijn eigen schare van eigenaars die sterren zijn en die ze gebruiken als ze niet in hun Lambo’s and Ferrari’s rijden. Op de Mini’s A lijst, meestal voor het meer bescheiden “classic” 1959-2001 model, staan o.a. the Beatles, Steve McQueen, Clint Eastwood, Kevin Spacey, Twiggy, en volgens een website , “de flamboyante Princess Hermine de Clermont-Tonnerre, onderdeel van de Parijse scene” die haar citroen-gele Cooper cabrio “Citronelle” noemt. Dirty Harry reed een Mini, maar Hummer heeft Oscar winner Adrien Brody als klant. Hij speelde een geëmacipeerde pianist in “The Pianist”.
Michael Taus, eigenaar van het meest sjieke restaurant in Chicago ziet tenminste één Mini per week de parkeerplaats opkomen van zijn Zealous. Dat aantal is klein genoeg om de exclusiviteit te onderschrijven en groot genoeg om aan te geven dat mensen in de rij staan om ze te kopen.
Praktisch gemak
Net als met de Mini, geen niet- enthousiasteling in dit land kende de naam “Hummer” 12 jaar geleden. Het Hummer merk, welke General Motors ging promoten na de aankoop van de rechten van de civiele versies van AM General’s militaire voertuigens, is gebaseerd op de bijnaam van de truck die Golfoorlog I had gewonnen. De Mini is het meest bekend in de United States als minirok in dee swinginde 1960s, een bijdrage waar we dankbaar voor zijn. Ga terug naar de tijd dat Clinton president was en vraag de gemiddelde Amerikaan wat een Mini is en je krijgt een lege blik. Maar toen we bij een tolhuisje stopten buiten Gary, Indiana, zei de vrouw van middelbare leeftijd die ons geld in ontvangst nam, “Hallo meneer Cooper, hoe is het met u?” Indrukwekkend aangezien wij op geen enkele wijze lijken op de mannelijke hoofdrolspeler uit “High Noon.” Toen zij ze tegen de H2 chauffeur direct achter de Cooper, “Je kan me niet genoeg betalen om daarin te gaan zitten!” En in een Hummer dan? “Oh, ik zou er heel graag één hebben!”
In tegenstelling tot wat er over het algemeen wordt gedacht is de H2 verre van de grootste SUV op de markt. Hij is breed, hoog en heeft brede schouders, een nachtmerrie voor diegenen die parkeren een contact-sport vinden, maar hij is maar 0,3 inch langer dan een Honda Accord sedan. Hij heeft maar twee rijen met zetels, en één aparte stoel voor de schoonmoeder direct naast het reservewiel. Als je die extra stoel nodig hebt en je de optie niet hebt genomen waarbij het reservewiel op de achterdeur is gemonteerd, heb je net zo veel praktische bagageruimte als de Mini met één van de rugleuningen in de rechtop stand.
De Cooper is a vierzitter, natuurlijk, en zijn achterste zitplaatsen zijn krapper dan in menig andere moderne auto, maar de auto is veel bruikbaarder (en parkeerbaarder) in een stadse omgeving.
Rijden met de H2 door de binnenstad van Chicago is als 4 dagen te laat komen met je vloot op Macy’s Thanksgiving Day Parade in Manhattan en terecht komen in maandagmorgen spits. De H2 torend hoog boven de andere voertuigen uit en weigert zich te verontschuldigen voor zijn opvallende verschijning. Zelf al ben je extra beleefd tijdens de spits, het militaristische plaatstaal van de H2 spreekt met een eigenzinnige houding: “Uit de weg! Ik ga van rijbaan veranderen!” De mass die van de kantoorpanden naar de winkels loopt op Chicago’s ritzy Michigan Avenue lopen van verbazing rond de Hummer. Als er een ‘groene met geitenwollen sokken’ naar ons zou schreeuwen zouden we het niets horen want we zitten te hoog om het op te merken. Een jongeman in een “Santa Cruz” sweatshirt maakte een foto toen we peddelend een rechterbocht om gingen.
In hetzelfde verkeer smeekt de Mini Cooper S om gebruik van het woord “spuiten”. Deze auto was ontworpen om om te gaan met kartbanen, en zoals je al twee keer kon zien in de film, met metro trappen. Het sturen is zo gevoelig dat je ej aan moet passen als je net uit een Civic of Corolla komt, laat staan uit de Hummer met zijn opzettelijk langzame en truck-achtige besturing. Met 35 feet is de draaicirkel van de Mini niet de kleinste die we ooit gemeten hebben. Maar het is klein genoeg om hem met zijn lichte stuurbekrachtiging en juiste dosering van de handrem een U-turn te maken in de lobby van een bank. Stel jezelf voor terwijl je over de Michigan Avenue rijdt met ultra-legale snelheid tijdens de spits, tussen veel grotere dingen wringend, en op zoek naar de mensen die vernatwoordelijk zijn voor de remake van “The Italian Job.” Het recht staat aan jouw kant terwijl je over het trottoir rijdt over haastig verlaten terrasjes.
Hummer H2
De portier van on hotel in de binnenstad stemde voor onze Mini terwijl hij het had over de benzine prijs en krappe parkeerplaatsen in zijn North Side buurt. “Maar,” voegde hij er aan toe, “je kan de Hummer overal parkeren.”
Dubbel parkeren van de Mini geeft de chauffeur een plezier wat anders alleen bij hogere snelheden te verkijgen is.
Hij vind ruimte om te parkeren waar rijders van andere auto’s dachten dat er geen ruimte meer was, en je bent er snel in en uit dankzij zijn snelle besturing.
De Hummer neemt meer bouw-ruimte in dan dat hij waard is omdat onmogelijk te zien is hoe dichtbij je met de achterkant ergens bij zit. Onze H2 had parkeerassistentie, een optie die eigenlijk standaard moet zijn. Je kan hem altijd dubbelparkeren en de politie uitdagen om iets te vinden dat groot genoeg is om hem weg te slepen, maar de hoogte van Hummer houdt hem weg van ondergrondse parkeergarages met meerdere verdiepingen. Vooruit plannen.
Wat vinden wij: 2004 HUMMER H2
Wat is Hot
• ‘De weg is van mij’ houding
• Nog meer eigenzinnige houding
• Overal dubbelparkeren
What is Not
• Legaal parkeren
• Achteruit rijden
• meenemen op een date met milieu-freaks
Niet Missen
De jaloerse blik van Escalade en Navigator eigenaars
Conclusie
Instant icoon, op een goede en slechte manier
MINI Cooper S
De zacht geveerde en voorspelbare H2 is comfortabel op alle stadse en minder stadse wegen. De Mini vergt meer aandacht en betrokkenheid dan de meeste mobiele telefoon multitaskers willen opbrengen. Voor ons is de Mini bijna de perfecte stadsauto. Mini heeft de 2004 modellen zachter afgeveerd nadat er klachten waren over een te hard afgeveerd 2003 model en zelfs over de niet-S modellen met de standaard 15-inch velgen. Het onderstel van het 2003 model denderde over de slechte wegen van noordelijke steden zoals Chicago en Detroit. De zachter afgeveerde Cooper S, met de standaard 6-inch wielen was nog steeds een beetje hard, maar over het geheel comfortabeler. Vermijd de optionele 17-inch wielen in steden waarvan de wegen niet zo glad zijn als een biljartlaken.
De H2 en de Mini kregen niet dezelfde “zwaai en duimen omhoog” aandacht als in hun eerste jaar van verschijnen, maar mensen letten nog steeds op ze. Anders dan de man in het Santa Cruz sweatshirt, wij zagen mensen die omkeken, meestal van een middenklasse sedan neer de de Mini en van middenklasse en yopklasse SUV’s naar de Hummer. Als je over de motorkap van de Hummer kijkt komt vanzelf de gedachte in je op dat deze auto je overal kan brengen op elke expeditie.
En zijn grootte, rij-comfort, en standaard automatische transmissie maken hem tot een betere keus dan de Mini voor de meeste Amerikanen, misschien zelfs voor diegenen die dachten dat ze een Mini zouden prefereren. Toch, de H2 is onze tweede keus in onze kleine vergelijkingstest. Hij is een uitgesproken fashion statement voor wie regelmatig Outside leest en fantasieën heeft over bergbeklimmen en snowboarding. We denken dat hij zich goed zal houden over de jaren heen en een reputatie op kan bouwen zoals de Jeep of Land Rover. Maar er is nog steeds een beetje teveel onderdelen met een lage kwaliteit, zeker aan de binnenkant, om je er aan et herinneren dat de Suburban doet wat de gemiddelde koper wil maar met meer ruimte en tegen een lagere prijs. Het het verbruik van de H2 is verschrikkelijk!
Onze keus is de Mini Cooper S. Het is een onweerstaanbare auto met zijn veel geroemde kart-handling, goede stoelen en interresante dashboard details en schakelaars. Twee jaar na zijn Noord-Amerikaanse introductie is de Mini nog steeds niet te vergelijken met andere auto’s waar we in gereden hebben. Waar de H2 als het hoogtepunt van de SUV cultuur gezien kan worden leidt de Mini een nieuwe mode-trend van kleine auto’s met grote aspiraties met Scion en Smart op weg naar de Amerikaanse markt. De Mini is het soort auto welke je nu kan kopen en je nog steeds fris, fun en interessant kan vinden lang ndata de laatste afbetaling heeft plaatsgevonden.
Mr. Cooper is in, baby. Helemaal in.
Ons keuze: 2004 Mini Cooper S
Wat is Hot
• Zeer plezierig om in te rijden
• Perfect voor files
• Duitse techniek
Wat is Not
• Off-road capabilities
• Back-seat legroom
• British manufacture
Niet Missen
…een snelle handrem U-turn in een smalle steeg
Conclusie
De auto die kleine auto’s weer cool heeft gemaakt
Technische gegevens
Testwaarden | 2004 Hummer H2 | 2004 Mini Cooper S |
Onderstel/Chassis | ||
Motor/aandrijving | Motor voor, 4WD | Motor voor, voorwielen |
Motor | 90° V8, gietijzer blok, aluminium kop | I-4, gietijzer blok, aluminium kop |
Ventielen | OHV, 2 kleppen/cil. | SOHC, 4 kleppen/cil., compressor |