februari 2004, BMW Pressclub
Ode aan het verleden
Mini USA kondigt het debuut aan van de Mini Cooper S MC40. Deze in gelimiteerde productie gemaakt herdenkingsmodel viert de 40ste verjaardag van de overwinning van de fameuze Rally van Monte Carlo in 1964. Een overwinning die voor altijd de reputatie van de Mini veranderde in die van een echte motorsport legende.
De Mini Cooper S MC40 heeft alle uiterlijke kenmerken die dit gelimiteerde produktie model verbinden met zijn historische voorganger. Met maar 1000 geplande exemplaren komt de MC40 met een standaarduitrusting en speciale opties en is alleen te krijgen in Chili Rood met een wit dak – de kleuren van de winnende auto. Men kan de MC40 pas in April 2004 krijgen. De prijs ligt op $27,000 (Amerikaanse prijs)
Mini en de 1964 Monte Carlo Rally – De totstandkoming van de Legende
Wat deze limited edition zo speciaal maakt is de historische gebeurtenis waar de MINI Cooper S MC40 een ode aan is. De Monte Carlo overwinning in 1964 maakte van de auto een waardige motorsport deelnemer en zette de Mini op koers om een racelegende van de laatste 40 jaar te worden tot de dag van vandaag.
De datum was 17 januari 1964 en de Monte Carlo Rally werd een steeds grote uitdaging door de deelname van fabrieksteams. Competitie was moeilijk voor de Mini was moeilijk met grotere, krachtigere auto’s van Ford, Mercedes-Benz en Volvo tot Citroen, Saab en andere uitdagers van gerenommeerde afkomst.
Bestuurd door de onbevreesde rally rijder Paddy Hopkirk en zijn bekwame navigator, Henry Liddon, overwon de kleine Mini kleine en grote hindernissen. IJs, bochtige bergpassen, donker en boven alles formidabele uitdagers, zorgden voor een spannende en tot het uiterste gereden rally voor het team. Op de besneeuwde stukken van de route bleek de goede handling en voorwielaandrijving van de Mini meer succesvol dan de krachtigere, daardoor zwaarder, grotere achtwiel aangedreven competitie. Op het einde van de rally op het Grand Prix circuit waren Paddy en de kleine vasthoudend trok hij de overwinning naar zich toe met een verschil van 30 punten op de tweede plaats.
Het was de sensatie van het rally seizoen dat jaar, een kleine rode David met een wit dak liet zijn uitlaat zien aan alle ultra-krachtige Goliaths en greep de overwinning in de Monte Carlo Rally. En door deze “big bang” werd de kleine auto onmiddelijk een legende.
Ontwikkeld als een goedkope en economisch transportmiddel maar getransformeerd tot een warmbloedige Mini Cooper en Mini Cooper S door de legendarische John Cooper bekend van de Formule 1. John herkende de unieke eigenschappen van de Mini. De Mini Cooper en Mini Cooper S raakten bekend als de ‘sportauto voor iedereen’.
Waar de Mini – in standaard vorm en of in gemodificeerde vorm – aan de start van ee race verscheen, was hij altijd goed voor een echte verrassing. De Mini heeft vele koppen geschreven in de rally-historie, net als het de zaken behoorlijk moelijk maakte voor ‘stoere jongens’ op het racecircuit over de gehele wereld. Er was gewoon geen andere auto op de markt die zoveel sportiviteit bood voor zo weinig geld en zoveel rijplezier bood ondanks het feit dat het een kleine auto was.
Veertig jaar en niets is veranderd, de eigenschappen die de klassieke Mini naar de overwinning bracht in die historische race in Monaco zijn dezelfde ingrediënten voor de Mini van vandaag. Met zijn compacte afmetingen en een brede en lange wielbasis fluit de Mini de bochten om. Elke chauffeur die het wiel grijpt van een Mini kan voelen waarom eedoen aan de rally van Mote Carlo een onvergetelijke belevenis is. Beide Mini generaties vallen op ten opzichte van andere auto’s om dezelfde redenen. Ze hebben een extreem goede wegligging en hebben reflexen als een kart.
De MINI Cooper S MC40 – Een Ode aan de Historie
De Mini die 1964 historie schreef was met zijn rode en witte kleuren en bescheiden afmetingen moelijk te missen door de deelnemers. Met deze auto als voorbeeld heeft ook de MINI Cooper S MC40 deze kleuren. Speciale herdenkings-stikkers op de auto zoals de beroemde “33-EJB” op de motorkap en een speciale 40e verjaardag-stikker op de motorkap en het achterste gedeelte van de auto. De auto heeft ook speciale magnetische stikkers met het herkenbare witte en zwarte “nummer 37”.
De MINI Cooper S MC40 heeft fraaie 17-inch lichtmetalen velgen. Ze bestaan uit twee delen, één deel in anthraciet en een ring van geploijst aluminium. Andere speciale zaken zijn o.a. extra lichten in rally-stijl met chromen randen, een chromen grille, spiegels en handvat op de achterklep. Een fraai ‘GB’ insigne op de achterklep als herinnering aan de geboorteplaats in Oxford, England.
Standaard meegeleverd zijn o.a. het sportpakket met Dynamic Stability Control (DSC), mistlampen voor en achter, on-board computer en xenon koplampem met ‘power-wash’ – extra’s waar een rally driver alleen van kon dromen in 1964.
In de cockpit is het dashboard panel gemaakt van echt lichtgewicht carbon fiber en de zetels hebben opvallende rode en zwarte bekleding voorbehouden aan dit model. Èen speciaal meter pakket is gemonteerd in de middelste console en geeft de voltage en olietemperatuur weer. De schakelpook heeft een speciale 40ste Anniversary Monte Carlo insigne en is van geborsteld aluminium. Verder een lederen drie-spaaks stuurwiel en rubberen matten voor alle weersomstandigheden om de tapijten te beschermen voor de vieze voeten van de aankomende rally-rijder.
Om het unieke karakter van de MINI Cooper S MC40 te benadrukken is een speciale genummerde herdenkingsplaat op de middelste console gemonteerd.