maart 2004, Autobild
Als een zwerm boze wespen in duikvlucht
Wie 5000 euro over heeft kan meteen zijn Cooper S bij de MINI dealer laten opfrissen. Resultaat: 200 i.p.v. 163 pk.
Veertig jaar geleden speelde Mike Cooper (49) in de werkplaats van zijn vader John tussen de snelle Mini’s die in de zestiger jaren driemaal de rally van Monte Carlo gewonnen hebben. In precies dezelfde hal maakt vandaag de dag Mike nieuwe Mini’s sneller. Zijn pronkstuk: een Mni Cooper S met exact 200 i.p.v. 163 pk.
Het rijgenot begint bij de oren. Ja, goed gelezen. Want het eerste wat opvalt is het sensationele geluid wat door de twee pijpen van de uitlaat naar buiten dringt. De motor klinkt als een zwerm boze wespen in duikvlucht. Hoe hoger het toerental, des te bozer het geluid wordt.
Gelijkmatig laat de motor zich tot over 7000 toeren draaien. Hij heeft het ook nodig, want onder de 4000 toeren komt de motor ondanks de compressor moe en afgeknepen over. Voor de rijstijl betekent dat veel schakelen om in het optimale toerengebied te blijven. Met de precieze korte schakeling is dat een plezier.
Heerlijke sound
37 pk meer voor 5000 Euro, dat lijkt een slechte grap. Toch is de Mini Cooper S een heerlijke auto.
Een workaholic, volgens de van-Dale, is iemand die dwangmatig voortdurend werkt. De ‘Workd-Aholic’ is als soort nog niet geïdentificeerd. Maar met 200 pk belooft de Mini Cooper S zoveel plezier dat men zich de één of de andere rijder in de bijbehorende houding achter het stuur kan voorstellen.
Maar ondanks de enorme prestaties voor zo’n kleine auto moet men zich niet vergissen: Mini motoren heeft het altijd al ontbroken aan spirit. Subjectief gezien accelereert de Works nu zoals eigenlijk de Cooper S met 163 pk had moeten zijn. In cijfers: 6,6 seconden tot 100, topsnelheid 226 km/h. In de praktijk betekent dat een goede acceleratie bij lage snelheden en messcherpe handling.
De Mini produccert een heerlijke sound bestaande uit de hoge turbo-tonen en diepe bromtoon uit de uitlaat. Op de landweggetjes geeft het directe onderstel veel plezier, als ook de sportstoelen en de precieze versnelling. Belangrijke extra’s: airco (900 Euro) en senonlciht (500 Euro). Alleen de aankoop van een navigatiesysteem moet vermeden worden (2850 Euro). Dat verplaatst namelijk de snelheidsmeter van de historisch correcte plek in het midden naar een plek naats de toerenteller op het dashboard. En wat kost de Works-versie? 5000 Euro meer. Daar worden zelfs de workaholics weer nuchter van.
In 6,7 sec. naar de 100
Wie alle reserves aanspreekt kan met tempo 226 de sleur van alledag doorbreken of in 6,7 seconden van tot 100 km/h sprinten. De werkelijke kracht: de brute kracht in het middenbereik. Van 80 naar 120 km/h doet de Mini in 5,6 seconden.
Absolute top, wegligging en traktie. Het serie-onderstel zou zelfs meer dan 200 pk aankunnen. Het stuur reageert direkt en snel, in eerste instantie komt de auto nerveus als een renpaard over. Steeds vertrouwder, de krachtige remmen. Één ding kan men van de Mini niet verwachten: overdadig rijcomfort.
De motorkit (nieuwe cilinderkop, sportuitlaat, één jaar garantie) kun je bij elke Mini dealer krijgen – voor 5000 euro. Voor 3000 euro is er een 126 pk variant te krijgen voor Cooper. In april 2003 komen sportstoelen en 18 inch velgen. Mooi dat Mike Cooper nooit volwassen wordt.
Op de website van John Cooper Works kon je zien wat je kreeg voor de 5000 euro tuning kit voor de Cooper S, en de 3000 euro kit voor de Cooper, vastgelegd in de onderstaande PDFs.
JCW Cooper S tuning kit
JCW Cooper tuning kit
Technische specificaties
Works betekent volledige fabrieksgarantie. Alleen dat zou de deftige meerprijs kunnen rechtvaardigen. Alle anderen wordt aanbevolen een gebruikte Mini Cooper S te kopen en de hogere prestaties bij een serieuze tuner te halen.
Mini Cooper S Works | |
Type | Viercilinder op rij |
Inhoud (cm³) | 1598 |
Vermogen (kW / pk) | 147 / 200 |
Max. koppel (Nm) | 240 |
bij r/min | 4000 |
0–100 km/h (s) | 6,7 |
Topsnelheid (km/h) | 226 |
EU-Mix (l) | 8,4 Super Plus |
Prijs (Euro) | 32.900 (Duits) |
Plus | Minus |
zeer hoge agiliteit, liefdevol vormgegeven versnellingspook, goed gevormde sportstoelen, overtuigende ergonomie | extreem hoge prijs, goedkoop overkomend imitatie-aluminium interieur, weinig plaats achterin |