oktober 2006, Autobild
De motor maakt het verschil
Op 18 november 2006 start de nieuwe Mini. Qua uiterlijk is er weinig verschil met de oude, de techniek is maximaal anders. Soms helpt het om bij een afscheid eens diep in te ademen om er met frisse moed tegenaan te gaan. Mini doet dat met 0,8 bar druk van de turbo die al vanaf 1400 toeren meehelpt om de viercilinder lucht in te blazen. Zo valt het afscheid van de oude compressor motor uit de Cooper S en motorenleverancier Chrysler wel mee. Einde en opnieuw beginnen. Met een eigen turbo (175 pk) en met Peugeot als nieuwe partner. Want in de Cooper S maakt vooral de benzine-directinspuiter het verschil.
Mini-Designer Gert Hildebrand heeft het daarom vooral over “de druk om de MINI te veranderen” omdat anderen het wilden. De wetgever, die een betere bescherming voor voetgangers eist. En nog een keer de wetgever die een geringere CO2-uitstoot eist. Dat alles kan de nieuwe Mini nu beter door zijn schok-absorberende motorkap en door de nieuwe generatie brandstofbesparende motoren met variabele kleptiming (Valvetronic). De Cooper S verbruikt nu 6,9 liter Super plus (fabrieksopgave), bijna twee liter minder dan voorheen. Op andere punten stijgt de Mini naar een echt Maxi-pakket: plus vijf pk, plus zes centimeter lengte, plus 100 procent meer plezier aan het rijden.
Vooral door dat laatste ga je van hem houden en vergeef je hem de foutjes. Bijvoorbeeld door blind de mode te volgen en in paats van via een conventionele sleutel te starten dat nu te doen met een startknop. De grootte van de snelheidsmeter in het midden die direct de concurrentie aan kan gaan met een gouden Rolex: welke klok valt meer op? Met het kleine verschil dat een Rolex geen radiozender kan kiezen en tegen meerprijs (2600 Euro) geen navigatie heeft. Achter het stuur zit nu alleen nog de toerenteller. Hij pisitioneert zich voor de bestuurder als gevoelsbarometer.
Vanaf 4500 toeren begint de andrenaline door de benzineleiding te stromen. Meer toeren betekent ook een hogere hartslag in de nieuwe Mini. Een klein verslag vanuit de cockpit. Tot 3000 toeren: de bestuurder beweegt zich gelaten, de Mini bijna geruisloos. Vanaf 3500 toeren: de bestuurder bespeurt zin om zich sportief te gaan bewegen, de Mini begint aanvallende klanken uit te stoten via de dubbele uitlaat. Vanaf 4500 toeren: nu stroomt de adrenaline door de aderen en benzineslangen, iets anders kan het niet zijn. De Cooper S klinkt als een BMW-M-versie, dik en volumineus als een bariton. En helemaal niet meer enigzins dreunerig zoals vroeger. Vergeleken met de voorganger levert de nieuwe zijn vermogen ook gelijkmatiger. In plaats van een ‘berg en dal’ grafiek laat de koppelcurve nu een hoog-plateau zien op het millimeterpapier.
In de praktijk betekent dat dat de Mini veel presteert, altijd en in elke versnelling. Het is net zoals kantoormensen hun computer graag zien, hij loopt altijd op topvermogen, tenminste tussen 1600 en 4500 toeren. Het onderstel van de Cooper S blijft stug, zelfs iets harder dan bij de voorganger. Mini belooft bij de Cooper een zachter veer-demper combinatie. Nieuw in alle versies is de elektronische besturing die nu snelheidsafhankelijk is. Bij het inparkeren wordt het leven lichter, bij hogere snelheden blijft hij stoer in het spoor. Trefzeker werkt ook de zes-versnellingsbak, dat eindelijk ook een gesynchroniseerde achteruit heeft die niet meer kraakt.
Een puntje wat wel blijft kraken is helaas de Mini-prijspolitiek.
We hebben al lang afscheid genomen van de gedachte dat kleine auto’s nog te krijgen zijn voor een kleine prijs. Maar dat voor het Electronisch Stabiliteitsprogramma in de Mini Cooper S nog 340 Euro (bij alle andere motorvarianten 500 Euro) extra betaald moet worden grenst aan het onfatsoenlijke. Tenslotte kost een Cooper of een Cooper S meer als een VW Golf die zelfs in de pk-zwakke basisversies al standaard van ESP wordt voorzien. Dus wordt het op kritische momenten de lucht inhouden of afscheid nemen van de Mini. Of 500 Euro’s op tafel leggen die van de Mini dan een door en door veilige partner maken.
Technische Gegevens | Mini Cooper S (oud) | Mini Cooper S (nieuw) |
Inhoud | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
kW (pk) bij omw./min | 125 (170)/6000 | 128 (175)/5500 |
Nm bij omw./min | 220/4000 | 240/1600 |
Topsnelheid | 222 km/h | 225 km/h |
Lengte/Breedte/Hoogte (in mm) | 3655/1688/1416 | 3714/1683/1407 |
0-100 km/h | 7,2 s | 7,1 s |
Verbruik (EU-Mix) | 8,6 l Super plus | 6,9 l Super plus |
En dat was een behoorlijke R56 overload om de verschillen goed te laten zien, het eerste en laatste van de R56 op deze site.