De R53 MINI Cooper S werd in 2002 aan het publiek gepresenteerd in de introductiekleur Electric Blue. In principe zit er de motor van de Cooper in met daar aan toegevoegd een compressor van Eaton voor meer vermogen. Door het gietijzeren en sterke onderblok van Chrysler (uit de Neon) en de compressor is de R53 een uitstekend platform om mee te tunen. Velen rijden rond met een kleinere compressie pulley, een beter luchtfilter en uitlaat wat het vermogen makkelijk boven de 200 pk uit tilt. Samen met het al uitstekende bochtengedrag resulteert dit in een auto met een sterke rijbeleving en zeer hoge funfactor.
Zeer gewild zijn de John Cooper Works R53 modellen. Deze JCW modellen werden voor de facelift door de dealer voorzien van een andere compressor, cilinderkop, luchtfilter en uitlaat wat ook resulteerde in een vermogen boven de 200 pk. Later werden de JCW kits al in de MINI fabriek te Oxford gemonteerd.
Onderstaande artikelen geven een overzicht over hoe de diverse Cooper S modellen in de internationale pers werden gepresenteerd.
MINI Cooper S Standaard (december 2002)
Hier komt de Cooper S, de sterkste MINI aller tijden. AUTO BILD-redakteur Peter Oberndorfer zijn mening staat vast: Eindelijk heeft elke bocht weer zin…
Eerste rij-impressie Cooper S, Cooper2 (april 2002)
Het is meer dan de van onze duurtest-Cooper bekende sound die de Portugese rotswanden zo onverdund weerkaatsen: een veel dreigender uitlaatbrom, vergezeld van de raspende jank van een compressor…
MINI Cooper S John Cooper Works (maart 2004)
Wie 5000 euro over heeft kan meteen zijn Cooper S bij de MINI dealer laten opfrissen. Resultaat: 200 i.p.v. 163 pk. Als een zwerm boze wespen in duikvlucht…
MINI Cooper S John Cooper Works GP kit (oktober 2004)
Het vermogen van deze speciale uitvoering is verhoogd tot zo’n 160 kW/218 pk en 245 Nm, terwijl het gewicht opvallend is verlaagd. Deze MINI wordt leverbaar als Limited Edition in een oplage van 2.000 exemplaren en biedt ongekende prestaties…
MINI Cooper S, 1965 en nu (juni 2004)
In 1963 begon de steile carrière van de Cooper S. Nu is hij er weer– met compressor en 163 pk. Net zoals toen een hemels genoegen…
Oud tegen Nieuw, Morris Mini Minor tegen JCW (januari 2006)
Van borrelpraat naar cult-auto, een Mini van vandaag ontmoet in de bergen van Beieren zijn 38 jaar oudere opa. Stel je eens voor, je leert in je stamkroeg een wat oudere heer kennen die een kleine auto op zijn servetje tekent, en je komt precies deze auto twee jaar later op straat tegen…
MINI Cooper S MC 40 (februari 2004)
Mini USA kondigt het debuut aan van de Mini Cooper S MC40. Deze in gelimiteerde productie gemaakt herdenkingsmodel viert de 40ste verjaardag van de overwinning van de fameuze Rally van Monte Carlo in 1964. Een overwinning die voor altijd de reputatie van de Mini veranderde in die van een echte motorsport legende…
MINI Cooper S versus Hummer H2 (oktober 2004)
Mini USA kondigt het debuut aan van de Mini Cooper S MC40. Deze in gelimiteerde productie gemaakt herdenkingsmodel viert de 40ste verjaardag van de overwinning van de fameuze Rally van Monte Carlo in 1964. Een overwinning die voor altijd de reputatie van de Mini veranderde in die van een echte motorsport legende…
Multitest GTI’s (oktober 2004)
Drie moderne interpretaties van een oud thema: Peugeot, MG en MINI strijden op het circuit om de titel van beste GTI-nakomeling. De nieuwe GTI’s, duidelijk sterker dan de vorige…
1ste versus 2e generatie (oktober 2006)
Op 18 november 2006 start de nieuwe Mini. Qua uiterlijk is er weinig verschil met de oude, de techniek is maximaal anders. Soms helpt het om bij een afscheid eens diep in te ademen om er met frisse moed tegenaan te gaan…