september 2004, Autobild
De strandstoel van het jaar
Het succesverhaal van de Mini gaat verder. De Cabrio wil een plaats onder de zon. Die is gegarandeerd ondanks de slappe 115 pk.
Ondanks de regen: Beachclubs zijn de zomerhit. Aan de Elbe of Isar, in Duitslands metropolen bouwen vindingrijke gastronomen op zand. Zonneschermen, Ligstoelen en Chill-out-Muziek – klaar is de binnenstad-idylle. Nu maakt BMW ook de auto die daarbij past. Mini rijden is cool; open nog cooler.
Mini Cabrios hebben traditie. Ook kultklassiekers gaf het met stofdak vanaf de fabriek van de karosseriebouwer. Voor het vergelijk begeleid een cabrio van Mini-specialist Mengers zijn opvolger bij de foto-sessies. De gemeenschappelijke genen zijn duidelijk herkenbaar. Retro trekt nog altijd.
De nieuwe is de strandstoel van het jaar. Voordeel: Hij laat zich waterdicht sluiten, natuurlijk elektrisch via drukknop terwijl in het oudje onhandig stangen en stof met de hand op- en afgebouwd moet worden. Niet alleen daarom heeft het rijden in de nieuwe Mini aan prestige gewonnen. Ook gesloten is hij direct als cabrio te herkennen is. In plaats van een modieuze stalen klapdak is een zwarte, blauwe of groene textielkap gespannen van de achterkant naar de voorruit. Het kofferdeksel is gekrompen tot een luik en gaat liggend open, net zoals bij zijn voorganger.
Dak open met de sleutel afstandsbediening
Heel modern daarentegen is de tweedelige openings-ceremonie. Deel I: De kap gaat als een schuifdak 40 centimeter naar achteren. Deel 2: Na nogmaals op de knop drukken wordt de kleine Brit een echte cabrio. Ruimtebesparend vouwt het dak in meerdere lagen tussen de stangen. En dat zonder meerprijs per afstands-bediening via de sleutel tot op 15 meter afstand. Wat een show. De truuk voor een vol terras.
Alleen optisch wint de retro-koets door de kap niet. Geopend ziet de cabrio er alles behalve harmonisch uit. Dat is te wijten aan de twee aluminium rolbeugels achter de achterstoelen, die een breuk in de klassieke lijn veroorzaken. De BMW-designers hebben geen moeite gedaan om die lelijke dingen te verbergen.
Opdringerig als de bullbar van een terreinwagen glimmen de beugels in de zon. Achterwaarts rijden is katastrofaal. Door de onvermijdelijke veiligheidsvoorziening is het zicht naar achter massief belemmerd. Ook in het gewone verkeer moet men even wennen aan het zicht. Bij een rijbaanwisseling van links naar rechts is er van het achteropkomend verkeer weinig te zien.
De cabrio is 100 kilo zwaarder door de karosserie-versterkingen dan de variant met het vaste dak, en dat is te merken. De geteste 115 pk Cooper komt daardoor afgeknepen en traag over t.o.v. de limousine. Dat ligt aan de trage 1,6 liter motor die BMW samen met Chrysler in Brazilië produceert.
Technische gegevens
Hij heeft weinig koppel en tezamen met de lange overbrenging van de versnellingen wordt er niet zoveel vermogen op de weg gebracht. Bij de sprint van 0 naar 100 is de cabrio bijna een seconde langzamer als zijn gesloten broeder. Hetzelfde bij de elasticiteitsmetingen. Het predikaat Cooper, die vroeger synoniem stond voor de krachtige Mini, heeft dit model niet verdient. De Mini One (90 pk) is zelfs als Cabrio ondergemotoriseerd te noemen. Consequentie: Wie sportieve rijeigenschappen wil moet teruggrijpen op de dure Cooper S Cabrio met 170 compressor-pk’s voor 24.000 Euro beschikbaar in de herfst (Duite prijs).
Puur rijplezier wordt gegarandeerd door de uitstekende besturing. Open is de Mini nog meer een kart geworden. De instuur-eigenschappen zijn precies. Op spontane veranderingen van richting reageert hij droog en snel. Veel beter gaat niet.
Fabrieksopgaven | ||
Motor (bouwwijze/cilinders/inbouw) | R4, voor dwars | |
Kleppen/nokkenassen | 4 per cilinder/1 | |
Nokkenasaandrijving | ketting | |
Inhoud | 1598 cm³ | |
kW (pk) bij omw./min | 85 (115)/6000 | |
Nm bij omw./min | 150/4500 | |
Topsnelheid | 193 km/h | |
Versnelling | 5-versnellingen handmatig | |
Aandrijving | voor | |
Remmen (voor/achter) | Schijven/Schijven | |
Testwagenbanden | 195/55 R16 V | |
Uitlaatgaswaarde CO2 | 175 g/km | |
Verbruik* | 10,1/5,7/7,3 l | |
Testverbruik min/max/ges. op 100 km | 6,6/14,7/9,0 l | |
Tankinhoud/Kraftstoffsorte | 50 l/Super | |
Voorbijrijgeluid | 74 dB (A) | |
Aanhanggewicht geremd/ongeremd | 650/500 kg | |
Lengte/Breedte/Hoogte | 3635/1688/1415 mm | |
Kofferbak/Belading | 120-605 l/315 kg | |
Testwaarden | ||
Remweg koud/warm vanaf 100 km/h | 37,5/37,5 m | |
Binnengeluid 50/100/130 km/h | 61/69/73 dB(A) | |
Acceleratie | 0-100 | 10,2 s |
0-130 | 16,5 s | |
Elasticiteit 4. versn. | 60-100 | 11,4 s |
5. versn. | 80-120 | 14,7 s |
*binnen en buiten de bebouwde kom, gezamenlijk 100 km |
Kosten en uitrusting
Helaas heeft de in Oxford gebouwde tweedeurs cabrio niet de BMW kwaliteit. In de testwagen liep één van de driehoekige ramen uit de sponning en ging niet meer dicht. De carrosserie komt stijf over maar kan op oneffenheden niet voorkomen dat de gesloten kap wat kraakt. Voor 20.000 Euro mag men meer verwachten. Deze onvolkomenheden zullen zijn succes echter niet in de weg staan. Binnenkort is hij niet meer weg te denken uit wijken zoals München-Schwabing of Hamburg-Eppendorf. Hij zal gekocht worden – met kraakje hier of daar.
Onderhoudskosten/garanties (Europees) | |
Uitlaatgasnorm/belasting | euro 4 |
Onderhoudsbeurten | volgens display |
Kosten Oliewisselen/inspectie | 130 €/350 € |
Garantie techniek | 2 Jaar |
Garantie tegen doorroesten | 6 Jaar |
Mobiliteitsgarantie | onbegrensd |
Prijzen/uitrusting | |
Airbags bestuurder/bijrijder/zijkant voor | S/S/S |
Hoofdfairbags voor | S |
ABS/DSC | S/470 € |
Airco/-automaat | 930/1250 € |
elektr. ramen voor/achter | S/S |
Radio/CD-wisselaar | vanaf 370/410 € |
stoelverwarming voor | 280 € |
17-inch-lichtmetalen velgen | 1200 € |
Xenon-lampen | 550 € |
Metallic lak | 370 € |
Basisprijs (Duits) | 20.000 € |
Feiten en beoordeling
Feiten van AUTO BILD-redakteur Jörg Maltzan. De Mini is voor BMW een groot succes. En die wordt door de Cabrio nog groter. Want ook oprn ksn het retro-model de cult in de moderne tijd redden. Deze Mini biedt maximale plezier aan de frisse lucht en uitstekende handling. Alleen de zwakke motor en het slechte zicht vertroebelen het genot een beetje. Maar op dat punt zijn de cabrios van Chryslers PT Cruiser und VW New Beetle ook niet beter.
Beoordeling | ||
max. punten | Mini | |
Testwaarde | ||
Plaatsaanbod voor | 35 | 28 |
Kofferbak | 15 | 4 |
Belading | 15 | 11 |
Acceleratie | 30 | 11 |
Elasticiteit | 30 | 1 |
Vmax | 20 | 8 |
Remmen | 30 | 21 |
Geluid | 15 | 12 |
Draaicirkel | 10 | 4 |
Tussenstand | 200 | 100 |
Test-Eindrücke | ||
Motoreigenschappen | 25 | 17 |
Aandrijving/Schakelen | 20 | 18 |
Rij-eigenschappen | 25 | 24 |
Besturing | 20 | 20 |
Rijcomfort/stoelen | 25 | 20 |
Kap | 20 | 17 |
Geluid | 5 | 3 |
Ruimtegvoel | 10 | 8 |
Bediening | 20 | 14 |
Zicht rondom | 10 | 4 |
Kwaliteitsindruk | 20 | 15 |
Tussenstand | 200 | 160 |
Kosten (Duits) | ||
Prijs | 80 | 52 |
Verbruik | 20 | 13 |
Belasting/verzekering | 20 | 17 |
Garantie | 20 | 7 |
Comfort-uitrusting | 20 | 10 |
Veiligheids-uitrusting | 20 | 7 |
Onderhoud | 10 | 8 |
Waardevastheid* | 10 | 9 |
Tussenstand | 200 | 123 |
Totaal | 600 | 383 |