februari 2002, Autobild
Britisch open, knip knip – dak eraf
De Britse firma Bespoke Car Group knipt van de BMW Mini nu al het dak af. Met 10.928 Euro is de ombouw niet echt goedkoop te noemen. Voor de zomer echter een welkome aanwinst.
Voor autorijders die graag opvallen was de Mini een goede keus. Tot nu toe in ieder geval. Want de auto uit Beieren is tot het straatbeeld gaan behoren en passanten kijken steeds minder om. Om de voetgangers weer jaloers het hoofd te laten draaien is een Cabrio de ideale oplossing. Maar de door BMW gebouwde cabrio komt pas 2004 op de markt.
Te laat voor de Britten. De firma Bespoke Car Group (BCG) uit het Engelse Brighton snijdt nu al het dak eraf en betoverd de ingezetenen met frisse lucht en een onverslaanbare showfactor. Om van de limousine een cabrio te maken moet er wel wat aangepast worden. Zo heeft men de bodem verstevigd en daarmee de stijfheid verhoogd. De sterke A-kolommen dienen bij een ongeval als rolbeugel. Daarnaast hebben de Engelsen de vaste achterste ramen vervangen door exemplaren die elektrisch naar beneden gaan.
In tegenstelling tot de limousine is de kofferdeksel van de BCG Cabrio aan scharnieren opgehangen, zoals bij de klassieker. Een hydraulische pomp, verstopt in de kofferbak, laat de kap op en neer gaan. De knop die dat alles beweetg zit onder het dashboard verstopt. Éénmaal geactiveerd opent het dak in 15 sekonden. Om het raamwerk en doek te fixeren is echter handwerk nodig.
Plezier kost wat
BCG heeft ondanks de ombouw ervoor gezorgd dat de Mini een pittige verschijning is gebleven. Met gesloten kap behoudt de auto zijn zachte en gladde daklijn, afgezien van de kunststof achterruit. Ook open is de Mini indruk-wekkend. Doch de omvangrijke gevouwen kap is nadrukkelijk aanwezig op de achterkant. Dat brengt de natuurlijke lijn van de Mini enigszins uit het evenwicht. De omvangrijke kap hindert het uitzicht naar achteren ook behoorlijk.
Op de weg voelt de auto met geslotem kap solide aan. Hier heeft BMW met de sportief-stijve carosserie al het nodige werk gedaan. Het direkte sturen en het ietwat stugge onderstel is het resultaat van de ombouw van limousine naar cabrio. Met open kap verwordt een uitje met de Brits-Duitse auto tot een ware plezierrit. De wind fluit van hoofd tot voet., en wanneer het koud wordt is er nog de verwarming. De afverwerking is goed, de kap is goed te bedienen. Alleen de kofferbak wordt een stuk kleiner door de ingewikkelde hydrauliek voor het dakmechanisme. Maar er is ruimte voor bagage op de achterbank die zowiezo te klein is voor volwassenen.
Het meergewicht van de verstevigde bodem heeft gevolgen voor de prestaties van de 90 pk viercilinder. Voor meer plezier zorgt de 115 pk motor, en vanaf medio dit jaar ook de 163 pk machine uit de Cooper S. Rijplezier zonder nadelen? Alleen de ombouw naar cabrio kost 10.928 Euro. Omgerekend 27.742 Euro moet wroden neergeteld voor de versie met handmechanisme, 30.526 Euro voor de versie met automatische kap. Dat mensen zich omdraaien, dat heeft nu eenmaal zijn prijs.
Technische gegevens
Aandrijving Viercilinder-rijmotor, voor dwars • 1598 cm3 • 8V • 90 pk bij 5500 omw./min • max. koppel 140 Nm bij 3000 omw./min • voorwielaandrijving • 5 versnellingen Onderstel Onafhankelijke wielophanging voor • meesturende achteras • stabilisator voor Banden 175/65 R 15 Carrosserie 3626 x 1688 mm (L x B), hoogte n. b. • wielbasis 2467 mm • leeggewicht n. b. • belading n. b. • Kofferbakvolume n. b. • tankinhoud 50 l Prestaties (fabriek) 0-100 km/h 11,2 s • topsnelheid 182 km/h • verbuik n. b.
Uitrusting ABS • chauffeur en bijrijder airbag • zijairbags • Gordelspanner voor • hoofdsteunen voor 4 plaatsen • bandendruk waarschuwing middels ABS-sensoren • stuurwiel en bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar • achterbank in delen neerklapbaar • elektrische ramen • elektrohydraulische stuurbekrachtiging • centrale deurvergrendeling met afstandsbediening • getint glas
Extras elektrische kapmechanisme • dynamische stabiliteits controle (DSC III) • toerenteller • sportstoelen • boordcomputer • navigatiesysteem • automatische airconditioning • multi-functioneel stuurwiel • leer • lichtmetalen velgen • mistlampen • metallic lak
Motorisering en prijzen (Duits) Mini One 90 pk: met handmatige kap 27.742 Euro, met automatische kap 30.526
Plus en min
+ directe rijeigenschappen |
+ solide afwerking |
+ veel frisse lucht plezier |
+ automatische kap |
– zeer hoge prijs |
– met 90 pk ietwat ondergemotoriseerd |
– slecht rondom zicht |