De One is qua ontwerp gelijk aan de Cooper met de twee opvallendste verschillen dat de One alleen met dak in carrosseriekleur werd geleverd en via andere software minder vermogen had dan de Cooper. Om precies te zijn, 90 tegen 115 pk. Het motorblok is echter exact gelijk, dus via een software update naar Cooper software krijgt men er 25pk bij. Het prijsverschil tussen een basis One en Cooper bedroeg in 2001 EUR 1.750. De One werd in Nederland alleen geleverd met een benzinemotor. Er was ook een dieselversie maar die is door MINI Nederland nooit verkocht vanwege te weinig vermogen voor de Nederlandse markt. Als je dus een eerste generatie diesel MINI ziet dan weet je dat die geïmporteerd is.
VW Lupo 1.4 versus Mini One 1.6 (september 2001)
Het debacle doet weken later nog pijn, met 5:1 wasten Beckham en Co de Duitse trappers de oren in het WK kwalificatie duel. Nu komt de revanche in een sport die de Duitsers eigenlijk niet verliezen kunnen, bij de auto’s. Vreemde analogie tussen voetbal en auto’s en natuurlijk laat dit Duitse tijdschrift dan een Duitse auto winnen…
One van Kelleners, dagboek van een tuning (maart 2004)
Toen de Mini bij ons kwam was hij onschuldig. Onaangeroerd, ongetuned. Dat heeft AUTOBILD TEST & TUNING snel verandering in gebracht. De nieuwe wagen kreeg bij Kelleners een uitgebreide motortuning met uitlaat en Sachs-sportkoppeling, van 72 naar 144pk. Een uitgebreid verslag in dit artikel…
One van Maxi Tuner (juni 2002)
Voordat de Mini Cooper S voor furore zorgt, stuurt “maxi-tuner.de” een 134 pk sterke Mini One de race in. De kleine is goed voor nog meer kart-gevoel en een topsnelheid boven de 200 km/h…