juni 2001, Autobild
Nostalgie in plaats van Van-hysterie
Bij het inparkeren is de oer-mini ongeslagen. Wat de opvolger van BMW beter kan laat deze test zien.
Er zal een run plaatsvinden op de banksaldo’s. Carrière-vrouwen, galeriehouders, reclamemensen, verliefden, Engeland-fans en de eeuwige Mini-malisten zien reikhalsend uit naar hun nieuwe lieveling. Op 8 september 2001 betreed de Mini de boulevard. Ach, onzin: hij zal hem veroveren. en het verstand en de harten gelijk ook. Dan worden de bankrekeningen geplunderd en spaarrekeningen leeggehaald. Weg met spaarbeleg – de Mini moet er komen.
Zo ongeveer moeten men gedacht hebben, de passanten bij onze eerste Mini uitstapje. Uitgestrekte armen, opgevallen monden stamelen als kinderen “dadada, de nieuwe…” Mini dus. De kleine heeft een herkenningswaarde zoals Donald Duck en André van Duin, zelfs in één oogopslag. Geen wonder, uiteindelijk werd de oude Mini ons 41 jaar lang onveranderd voorgeschoteld, en BMW heeft de originele lijnen van Alec Issignonis nog strenger bewaakt als een Engelse Royalist.
Alleen niet in het formaat. Bij de directe vergelijking valt op hoe klein de Mini was, ontwikkeld als spaarmobiel in zijn tijd toen de mensen en zijn eisen ook nog kleiner waren. De opvolger daarentegen wil toegerust zijn voor puberende twee meter slungels die de sleutels wegnemen van hun vader, en heeft ondanks dat de charmes van de kleine uitbreker behouden. De Mini is een hartgrondig “nee” tegen de Van-hysterie.
Volwaardige mini-auto met sympathie bonus
In plaats van in de hoogte gaat de Mini op het asfalt naar beneden, blijft daar diep en breed en vereist gezonde knieen bij het instappen. Bijna zoals bij de oude. De snelheidmeter troont in het midden, ruiterwissertjes gaan heen en weer over de steile voorruit. Sorry, maar dan komt een einde aan de overeenkomsten met de stamvader. Goedzo, want de oude is naast alle nostalgie een iele dino uit de steentijd, met drie verschillende sleutels, een stuur als een straatbocht, nul vering en een zucht naar hoop in plaats van moderne zij-airbags. Het juiste voor fanclubs met tijd of vrouwen met geld die lachend de sleutel afgeven als hij het niet doet. Wat hij graag doet.
De nieuwe kan dat alles niet alleen beter, hij kan alles. Alles wat een moderne kleine auto tegenwoordig moet kunnen. Gemakkelijk open na een zendopdracht, verwarmt, belucht. De eland is zijn vriend, ook zonder ESP, dat pas in oktober komt. Hij veert verbazend goed en haalt op de snelweg 200, waar zijn voorganger zich alleen dapper tegen de wind kon weren.
Motor en testwaarden
Maar vooral rijd hij als een Mini. Met de bijzondere mix van kracht, geluid en scherp sturen. Toegegeven, de oude had deze beleving al vanaf 20 km/h, waar de nieuwe Cooper nog een slome alleman is. Pas als de toerenteller boven de 4000 komt gromt hij boos en nodigt hij uit tot vlot bochten-werk en inhaal-sprongen. De nieuwe 1.6 liter bevindt zich in de prestatieklasse van de eerste GTI. Dat zegt alles. Het origineel, de 57 centimeter kortere oer-Mini kan maar één ding beter; parkeren. Hij past in de kleinste gaatjes, als je met getrainde biceps het stuur rond krijgt. Dus een eenduidige overwinning voor de nieuweling.
Testwaarden | Mini Cooper | |||
Acceleratie | ||||
0-50 km/h | 3,1 s | |||
0-100 km/h | 9,1 s | |||
0-130 km/h | 15,6 s | |||
Elasticiteit | ||||
60-100 km/h in 4e versn. | 10,7 s | |||
80-120 km/h in 5e versn. | 16,4 s | |||
Topsnelheid | 200 km/h | |||
Remweg | ||||
100-0 km/h koud | 41,6 m | |||
100-0 km/h warm | 41,6 m | |||
Geluid binnen | ||||
bij 50 km/h | 62 dB (A) (3e versn.) | |||
bij 100 km/h | 70 dB (A) (4e versn.) | |||
bij 130 km/h | 74 dB (A) (5e versn.) | |||
Geluid buiten | 74 dB (A) | |||
Draaicirkel | 10,7 m | |||
ECE-Verbruik bij 100 km | 6,7 l | |||
Testverbruik op 100 km | 8,7 l | |||
Bereik | 570 km | |||
Leeggewicht (Testwagen) | 1075 kg | |||
Belasting | 405 kg | |||
Aanhangbelasting (geremd) | 650 kg |
21.000 Euro en de lak bladdert er af
Aanmerkingen zijn er ook, ook als sommigen dat niet horen willen. Bij het interieur hebben de ontwerpers hun smaak verloren. Veel te grote snelheidsmeter, knipperlichtschakelaar als uit een verrasings-ei, andere details zijn optisch voorbij hun houdbaarheidsdatum. De stoelen bieden geen zijdelingse steun, de kofferbak is te minimaal, de ruimte achterin te klein. Maar het is ook niet de bedoeling dat daar de hele familie plaatsneemt, maar in het gunstigste geval ontstaan.
In detail vervuld de kwaliteit van de kleinste BMW (met deze aanduiding hebben de Engelsen beslist problemen) nog niet aan de premium eisen. De lak bladdert, de tankdop staat scheef, en het gelakte plastik in de cockpit ziet er enigzins goedkoop uit. Voor 21.000 euro, zoveel kost onze testauto, verdient de verwende klandizie beter. Als de sappige prijs al niet meteen afschrikt. Of men verzwijgt de tekortkomingen en geniet van het optreden van deze lieveling. Net zoals vroeger.
Prijs/Uitrusting | Mini Cooper |
Model | Mini Cooper |
ABS | Serie |
Airbags bestuurder/passagier | Serie |
Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar | Serie |
Regensensor met dimmende binnenspiegel | 241 Euro |
E-buitenspiegels, E-ramen | Serie |
Airconditioning | 1.308 Euro |
CVT Transmissie | 2.042 Euro |
Leer bekleding | 2.072 Euro |
Xenon-Licht | 745 Euro |
Metallic lak | 520 Euro |
Bandenspannings controle systeem | Serie |
Sportstoelen | 379 Euro |
Basisprijs in Euro (Duits) | 21.000 |
In de kleine steekt veel potentieel
En die laat zich gegarandeert nog optuigen. Met b.v. een houtcockpit, chroomdetails, mooie velgen of een design uitlaat, die vanaf 2002 zeker op de Cooper S te vinden zal zijn. Geen probleem, de kleine heeft veel potentieel, en de mogelijkheid om er veel geld in te pompen. Alleen op één punt rijd de nieuwe Mini zijn voorganger nog decennia achterna. De oude heeft al een cultstatus, de nieuwe moet dat nog bemachtigen. Daarbij heeft hij concurrentie van de retro-antwoorden zoals de VW Kever en Chryslers PT Cruiser. Ja, goed gelezen, ook voor die worden door handelaren al hoge prijzen gerekend.
Maar BMW weet hoe de salami-tactiek werkt, meer en meer met een volledige Mini familie de cult aan het rollen te houden. De Mini zou dat kunnen waarmaken. Oftewel meteen of als de cabrio uitkomt, of als hij aan de start verschijnt van de Monte. De Mini is niet meer uniek, maar wel origineel. Uitgerijpt tot een volwaardige miniwagen met sympathie-bonus, welke BMW zich duur laat betalen.
Technische waarden | |
Motor | Viercylinder in lijn |
Inbouwwijze | dwars voor |
Kleppen/Nokkenas | 4 per cilinder / 1 |
Inhoud | 1598 cm3 |
kW (pk) bij r/min | 85 (115) / 6000 |
Draaimoment in Nm bij r/min | 149 / 4500 |
Uitlaatgas CO2 | 163 g/km |
Versnellingsbak | 5-versn. handgeschakeld |
Aandrijving | Voor |
Topsnelheid | 200 km/h |
Remmen (voor/achter) | Schijven/Schijven |
Banden testauto | 175/65 R 15 H |
Kofferbak inhoud | 160 l |
Tankininhoud/Brandstof | 50 l/Super |
Lengte/Breedte/Hoogte (mm) | 3626/1688/1416 |
Wielbasis (mm) | 2467 |
Feiten en waardering
Een waardige Mini-opvolger bouwen is geen gemakkelijke opgave, net zoals de Britten koken leren. Toch heeft BMW het aangedurft, en volbracht. De nieuwe kan objectief gezien alles beter dan het origineel, behalve inparkeren. Hij accelereert en remt beter, verbruikt minder benzine bij een hoger tempo, ligt super op de weg – om van de hogere kwaliteit nog maar te zwijgen. Maar het belangrijkste: De Mini is nog steeds een miniauto en geeft veel plezier. En was dat niet precies wat de oude tot een cultmobiel heeft gemaakt.
maximaal puntenaantal | Mini | |
Carrosserie/Kwaliteit | 90 | 40 |
Ruimteaanbod voor | 15 | 12 |
Ruimteaanbod achter | 15 | 2 |
Kofferbak | 15 | 4 |
Variabel | 15 | 5 |
Belading/Aanhanggewicht | 15 | 7 |
Kwaliteit/Afwerking | 15 | 10 |
Onderstel/Veiligheid | 90 | 58 |
Uitwijkvermogen | 15 | 13 |
Beheersbaarheid | 15 | 13 |
Remweg | 15 | 6 |
Veiligheidsvoorzieningen | 15 | 7 |
Bediening | 15 | 11 |
Zicht/Draaicirkel | 15 | 8 |
Rijplezier/Aandrijving | 45 | 37 |
Motoreigenschappen | 15 | 12 |
Aandrijving/Schakelen | 15 | 12 |
Handling/Sturen | 15 | 13 |
Prestaties | 45 | 37 |
Acceleratie | 15 | 13 |
Elasticiteit | 15 | 11 |
Topsnelheid | 15 | 13 |
Comfort | 75 | 43 |
Veren/Demping | 15 | 10 |
Stoelen/Zitpositie | 15 | 9 |
Geluid | 15 | 6 |
Comfortvoorzieningen | 15 | 7 |
Klimatisering | 15 | 11 |
Kosten | 75 | 27 |
Basisprijs | 15 | 2 |
Prijs AUTO BILD-Versie | 15 | 6 |
Verbruik/Bereik | 15 | 2 |
Onderhoudskosten | 15 | 10 |
Garantie | 15 | 70 |
Totaal | 420 | 242 |