november 2005, Autobild
Liefde op het eerste gezicht
“Is it love?” Deze intieme vraag stelde de Mini community op 8 September 2001 voor de eerste keer en kreeg tot vandaag ongeveer 700.000 bindende antwoorden. Ja! Niet alleen voor een kleine auto een groot bewijs van liefde. En niet alleen voor ons een grote verrassing. Zelden was een remake van een cult klassieker zo succesvol. In de eerste acht maanden van 2005 werden er al 13,3 procent meer Mini’s verkocht dan vorig jaar. Het Mini merk behaalt nu 15 procent van de BMW groepsomzet. In plaats van de beoogde 100.000 eenheden per jaar lopen nu bijna twee keer zo veel Mini’s van de band – wat een liefdesverhaal!
De relatie tussen BMW en Mini stond aanvankelijk niet onder een goed gesternte. Na de dure affaire met Mini-moeder Rover scheidden de wegen van Bayern en de Engelse patient zich in 2000. En onder slechts één voorwaarde: de voogdij van de Mini blijft in München.
Op dat moment was Mini geen aantrekkelijke partner. Hoewel de Mini van 1959 tot begin oktober 2000 wereldwijd meer dan 5,3 miljoen kopers had paste de Mini technisch gezien net zo goed in de 21 Eeuw als de goede oude stoommachine. Toen kwam de door niemand verwachte in Oxford gebouwde opvolger wat wederom leidde tot een mini-mania die het succes in de jaren ’60 minstens evenaarde. Duidelijk dus dat we wilden weten of deze liefde op het eerste gezicht ook het harde huwelijksleven van alledag kan doorstaan. Op 9 oktober 2003 werd op de redactie het verbond voor 100.000 km aangegaan totdat het uit elkaar halen ons scheidt.
Irritatie bij de tweede blik
De sexy carrosserie in “Hyper Blue Metallic, een brutaal hoedje en handschoenen (dak en spiegelkappen in wit) en chroom op de bumpers veroorzaakten niet alleen bij de vrouwen in de newsroom een hartfibrilleren. Ondanks dat de Cooper naakt al een onbescheiden 16.500 euro kost begon tussen de geliefden de strijd om de gunsten van de Engelsman. Dank u wel, BMW. De Mini is een van die zeldzame auto’s die zelfs een regenachtige maandagochtend een spontane glimlach op het gezicht tovert.
De heer Manfred Klangwald werd al op de maidentrip verliefd op de brutale vlo. Geweldige wegligging, go-kart gevoel en de extra levenslust maakte de Mini een begeerlijke reisgenoot. Dat de jongen vanaf het begin met zijn panelen kraakte en ratelde stoorde op het moment niemand. De schakelaars zagen er ook mooi uit maar vooral in het donker moest je zoeken naar de juiste knop. Zelfs de gezellige hoek in de achterzijde en de kofferruimte werd gecontroleerd – voor een gezonde relatie tussen ons twee is het genoeg. Liefde is gewoon echt blind, de nieuwe vlam is aan te zien dat ze de dop op de tube tandpasta vergeet. Om te beginnen in ieder geval.
Op een bepaald moment zijn dan de eerste vlinders in je buik over en keert het grijze van alledag. Tja, en dan beginnen zelfs al kleine onvolkomenheden te ergeren, zo ook in de Mini. Als eerste ging de hoogteverstelling van het stuur kapot, het lederen stuurwiel kon vrij op en neer worden bewogen.
Liefde koelt af in het dagelijks gebruik
Bij km 9194 was er een nieuwe storing. Soms gingen de ramen en het zonnedak vanzelf open om zo zelfstandig frisse lucht in de autote laten. BMW schrijft dit toe aan het per ongeluk indrukken van de knop op de afstandsbediening in de broekzak. Ondertussen heeft men dit mogelijk defect aangepast.
In de winter koelt de liefde verder af. De Mini werd een echte zeurder doordat de Mini de temperaturen rond het vriespunt met luide ratels en piepen begroet. “De mini rammelt meer dan een 70-jaar-Italiaan,” zei redacteur-Margret Hucko. Ten slotte deden de stoelen mee met het klaaglied, de ruitenwissers sloegen monotoon tegen de A-stijl, stribbelde de versnellingspook tegen als een prima donna.
Na een jaar mini-flirten kwam het tot een grote crash. De kreunende versnellingsbak weigerde meer en meer om de relatie in stand te houden, de achteruitversnelling hield er helemaal mee op. Kort voor de 70.000 km moesten we een nieuwe versnellingsbak laten installeren. Een dieptepunt. Normale chauffeurs zijn de garantie (twee jaar) op dat moment al lang kwijt – maar BMW belooft meegaand te zijn. We hopen dat ook de werkplaatsen op de hoogte zijn van deze belofte. Onze vervangbak kwam helaas ook weer uit Engeland en hakkelde weer na een korte tijd. Pas na 2004 maakt BMW de overstap naar de Duitse leverancier Getrag.
Ooit komt de grote knal
Ondanks dat bevonden de redaktie en de Mini zich nog in een relationele crisis waar moeder BMW geen schuld aan wil hebben. “In Leipzig (waar de 3-serie geproduceerd wordt) en Oxford gelden dezelfde kwaliteitsnormen. We zitten in de groene zone voor wat onze kwalitietsdoelen betreft,” aldus sales manager Kay Segler. Vanuit München horen we echter dat er al “diverse maatregelen” zijn getroffen tegen het rammelen. En dat hebben de collega’s uit Beieren vast niet alleen uit liefde en passie gedaan. Ook aan onze lezers presenteert de mini zich niet altijd als een Engels gentleman. Als we horen van instortende stoelframes, vallende delen in het interieur en zelfs roest. Met de gebruikelijke BMW kwaliteit heeft dit weinig te maken heeft.
De motor ontbrak het ook aan de typische BMW sportiviteit. De 1,6-liter viercilinder in onze Cooper belooft weliswaar een veelbelovende 115 pk maar van een vurig temperament voelden we weinig. Dit is een motor uit Brazilië waar BMW hem samen bouwt met Chrysler. Zonder de juiste toerentallen brengt het gietijzeren blok niet veel momentum. Hoger in de toeren is het beter maar ook luider en verbruikt hij veel.
In de twee jaar dat de Mini bij ons was verbruikte deze 10,3 liter per 100 kilometer. Daar hebben andere vaders bescheidener dochters. De liefde voor de Mini is niet goedkoop. Vol met alle voorzieningen kostte onze Cooper € 25.140 (van 03/2003). Geen uitzondering, de gemiddelde Mini-investeerder € 4.000 extra apparatuur. De gemiddelde prijs van een mini-stijgt dus naar ongeveer € 21.000. Liefde is blijkbaar niet alleen blind. Uit onderzoek van neurowetenschappers aan de Universiteit van Londen blijkt dat de hersengebieden voor geheugen, angst en het oplossen van problemen in de extase van de liefde op non-actief gaan. In dat licht gezien is het “ja-woord” een beetje makkelijker te geven.
Versnellingsbak
Kan Mini als negende AUTO BILD test auto van BMW het niveau van het Beierse premium merk waarmaken? Eindresultaat, helaas niet helemaal. Terwijl de motor alles verrassend goed doorstaat is het enige vervelende dat de bij 69.669 km gewisselde bak kort voor het inleveren van de Mini weer begint te kraken. Oorzaak: De transmissievorken zijn versleten, de overbrenging en ingaande tranmissie-as zijn ingeslagen. Door deze transmissie van Midlands te gebruiken heeft BMW de plank flink misgeslagen.
Versleten zijn ook de gewrichten van de ruitenwisser armen en de wisser lagers. Een ander probleem in het laatste onderzoek was de sterke verontreiniging van de motor en hulpapparatuur door olie. Bovendien stoorde het constant rammelen tijdens het testen behoorlijk.
Prijzen en kosten
Deze cijfers zjen er nog niet eens prachtig uit door een roze bril: de Mini Cooper kost 20 cent per km, met afschrijving zelfs 33 cent. Ter vergelijking, een test-Polo reed voor 15 cent, de volledige kosten bedroegen 24 cent.