Na een jaar uitstel was het dan zo ver in mei 2012. De vierde editie van MINI United en dit keer in een warm Zuid-Frankrijk rondom het Paul Ricard circuit. Net als de vorige drie edities was R53.nl er weer bij in een cabrio waarvan het dak de heenreis, verblijf en terugreis alleen dicht is geweest tijdens nachtelijk parkeren.
Dat was dan ook wel het mooiste aan het hele event vond R53.nl. Bij aankomst moest IEDEREEN over een hele stoffige zandweg naar een hele grote parkeerplaats rijden. ALLE zo mooi gepoetste auto’s dik onder het stof. Het bezoekersaantal van Silverstone werd overtroffen met in totaal 30.000 bezoekers. Het terrein van Paul Ricard had echter een dusdanige omvang dat men niet de indruk kreeg dat het druk was behalve aan de bar. Daar waren er overigens zo weinig van en uitgerust met incompetente barmensen, dat het onmogelijk was om aangeschoten te raken. Het podium was echter goed bezet met Iggy and the Stooges, Martin Solveig, Hubert-Félix Thiéfaine, The Rifles, Naive New Beaters, Gossip, The Ting Tings, Ben Mazué, SOMA, Charlie Winston en Birdy Nam Nam. Zou het kunnen dat meer mensen uit de omgeving op de acts af waren gekomen in wat anders dan een MINI?
De locatie was perfect. Prachtig weer en een hele mooie omgeving om ook wat ritjes te maken over de bochtige wegen in de heuvels achter het circuit. Paul Ricard bestond uit twee delen: het F1 circuit en een kleiner binnencircuit, beide met grote uitloopzones van asfalt. Op het F1 circuit werd gereden met een Pacecar maar met een mooi tempo. Op het kleine circuit mocht men zo hard rijden als men wou en dat was leuk!
En tot slot tijdens MINI United 2012 de onthulling van de opvolger van de 1ste generatie John Cooper Works GP (GP1, R53), de 2e generatie John Cooper Works GP (GP2, R56). Hij stond daar wat achteraf en onthuld zonder aanwezigheid van de MINI fans en MINI kopstukken zoals 7 jaar daarvoor tijdens MINI United 2005 in Misano.
Grotere (Brembo) remmen met 6 zuigers, (Bilstein) schokdempers met wat camber voor via anders geboorde gaten, veel stickers. Ook 2000 van gemaakt maar geen produktienummer op het dak of dashboard zoals bij de GP1. Binnenin andere (Recaro) stoelen, ook zonder achterbank en een extra sportstand genaamd ‘GP Racing Mode’. Klein beetje meer vermogen naar 218 pk via iets meer compressie. Ook met Kumho’s voor meer grip (geen run-flats dus), om dat mogelijk te maken 17 inch velgen in plaats van 18 inch velgen zoals bij de GP1. Kiezen welke GP de mooiste is, de GP1 of GP2, laten we aan jullie over…maar wij weten het wel.