Wat gaat er in volwassen mensen om die 68.000 euro in een getunede Mini Cooper S investeren? Misschien sluimert er diep van binnen een Porsche-Killer instinct, de David-verslaat-Goliath wens. Het kippevel gevoel als de kleine uit Engeland bij het stoplicht een Porsche Boxster er uit trekt. Franz Hölzl van MTH-Tuning kan zulke mensen helpen. Hij vindt zelfs bij een af fabriek getunede John Cooper Works Mini (210 pk) zelfs nog meer vermogen, zelfs 30 pk meer. Met gemodificeerde software en bijbehorend spruitstuk met speciale katalysator wordt de kleine opeens groot. 244 pk zorgen er voor dat al na 5,3 seconden de 100 km/h wordt gehaald. Boven de 2000 toeren begint een waar toerental inferno tot pas bij 7000 toeren schakelen moet worden. Het zoemen van compressor klinkt daarbij als een zwerm boze killer-bijen terwijl achteraan de Fox uitlaat flink brult. Nu is het nog zaak elke cent terug te vinden van de geïnvesteerde 68.000 euro.
Het eigenzinnige uiterlijk van zwart op zwart krijgt en het aluminium in de kofferbak krijgt men er gratis bij. Op de Autobahn kan men de verbaasde gezichten van de hardst rijdenden wel raden als men bij tempo 250 km/h in de achteruitkijkspiegel van hun luxe-schepen blijft hangen met deze in gelimiteerde oplage gebouwde Challenge MINI (BMW heeft er maar 100 gebouwd). Elke snelwegbocht wordt een belevenis, hoe scherper des te beter. De Recaro sportstoelen bieden perfekte steun en verbeteren het gevoel voor de weg enorm, rijplezier in het kwadraat.
Om de bochtenvreter-Mini probleemloos door de bochten te helpen heeft de Hamburgse Mini Specialist Tim Jahnke zich met de onderkant bemoeid: een set KW-schokbrekers en veren doet zijn werk samen met de versterkte Eibach-stabilisatoren en een JCW strutbrace. De ATE High Performance Brake Kit presteert uitstekend als het om een snelle en precieze vertraging gaat. Er zijn ultralichte BBS CV-velgen gemonteerd. Minder onafgeveerde massa maken deze Challenge-Mini nog wendbaarder en lichtvoetiger.
Voor de bijzonder sportieve uitjes bij droog weer wordt nog een set Kumho ECSTA V70A semi-slicks op OZ-Superturismo-velgen geleverd. Mega-grip inclusief een beetje race-gevoel. Wie na zo’n rit met een vette grijns naast de benzinepomp staat stoort zich niet aan een verbuik van 14 liter per 100 km (minimaal 98 octaan). Hier laat de Mini-verslaving het laatste restje ‘common sense’ verdampen.
Technische Gegevens | Mini Cooper S | Mini Cooper S Challenge MTH |
Inhoud | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
kW (pk) bij omw./min | 125 (170)/6000 | 182 (246)/7000 |
Nm bij omw./min | 220/4000 | 280/3900 |
Topsnelheid | 222 km/h | 245 km/h |
0-100 km/h | 7,2 s | 5,3 s |
Misschien heeft MINI met de GP het afgekeken van deze: extra laadruimte en gewichtsbesparing door de achterbank te vervangen door aluminium.