februari 1999, Autobild
Geen liefde zonder lijden
Wie zijn hart aan de Rover verloren heeft moet zijn liefde koesteren. Want als de kleine Brit zich verwaarloosd voelt neemt hij wraak en dat kost geld.
Hij is een vrouwentype, eentje die weet waar de dames voor gaan. Zij smelten voor zijn lieve gezicht, de krachtige benen, het lekkere kontje. En net zoals in het echte leven heeft hij heeft hij nog een tweede gezicht als je verder kijkt dan de schone schijn.
En bij de Mini is het om precies te zijn zijn leeftijd. Want de kleine charmeur kwam 40 jaar geleden op deze wereld en werd sindsdien zo goed als niet verder ontwikkeld. Motor, onderstel, allemaal van toen. Natuurlijk werden er zekere onregelmatigheden aangepast. Zo kreeg de Mini aan het eind van 96 zelfs een airbag. Ook katalysatoren hebben hun weg gevonden naar de Mini, sinds 92 in een geregelde uitvoering met 53 en 63 pk.
De motor is eigenlijk het mooiste onderdeel van de Mini, niet kapot te krijgen. Wie hem wil afmaken moet vermoedelijk de olie er uit laten lopen en zo ook de aandrijving om zeep helpen. Beide hangen aan één gemeenschappelijk bloedsomloop. Dus niet nerveus worden als er een keer een druppeltje olie aan de tandwielkast hangt. Dat is helaas normaal en er is niets aan te doen, zelfs als de afdichtingsringen van de versnellingsbak en versnellingspook vervangen worden hangt er na een paar duizend kilometer weer een druppel olie aan. Andere onderdelen moeten weer lekker vet zijn, zo vet dat het er vanaf druipt. Want in het onderstel van de Mini bevinden zich nog ouderwetse open vetmanchetten die via een smeernippel bij elke servicebeurt door een vetspuit verzorgd willen worden.
Carrosserie en onderstel
En dan dit nog. Spatwater spoelt de vetfilm langzaam weg, troep dringt in de spleten – roest. Herkenbaar aan uitgelubberde wielophangingen, aan de binnenkant versleten banden en spookgeluiden. Die zijn duidelijk waarneembaar, want tot ieders verrassing rolt de Mini behoorlijk stil af. Dat komt omdat de voor- en achteras via een subframe los staan van de carrosserie. Beide frames hebben echter hun nukken. Van de voorste worden de rubber onderdelen die aan het frame geschroefd zijn bros, en de achterste roest langzaam door.
Zoals ook de meeste andere blikken onderdelen van de Mini. Zelfs nieuwe zijn verbazingwekkend slecht beschermd tegen roest, de vanaf 93 gemonteerde bodembescherming verergerde het zelfs doordat er water tussen kroop. Maar in sommige dingen is de Mini beter dan zijn roeping, het elektrisch gedeelte zorgt in de praktijk voor weinig zorgen. Wie de achter de grill in het spatwater zittende ontsteking af en toe eens schoonmaakt staat bijna nooit stil. Hoogstens het startrelais laat het af en toe afweten, of de uitlaat roest, maar dat gebeurd ergens anders ook.
Maar misschien komt het ook door het schudden want vering is er nauwelijks. De vier Mini wielen zijn via rubberblokken met het subframe verbonden, de veerweg is met een duim en wijsvinger te meten. En dan nog de besturing, stuurbekrachtiging bestaat niet. En door de vertanding zoals bij een kart lijkt het alsof je een veertigtonner aan het besturen bent. Wat mevrouw trouwens zelf niet stoort. Daarentegen gaat de Mini als geen ander de bocht om. We hebben veel plezier beleeft aan de testritten.
Historie, zwakker plekken en kosten
8/59 premiere van de oer-Mini genaamd Morris Minor (Typ MK I)
1/60 eerste Cooper
1/67 Typ MK II
1/70 Typ MK III
1/76 Typ MK IV
1/90 eerste Rover Mini (Typ MK V)
1/91 motoren met ongeregelde katalysator leverbaar
1/92 1,3-liter-Motor met geregelde kat in twee vermogenssvarianten leverbaar: 39 kW/53 pk en 46 kW/63 pk
9/96bestuurders-airbag, gordelspanner en bescherming tegen zijdelingse aanrijding standaard
12/00 einde productie, nieuw concept van de opvolger door BMW
Zwakke Plekken • Roest aan alle mogelijke blikken onderdelen minimaal zichtbaar na 7 jaar met dure reparaties tot gevolg. Mini-specialisten raden een moderne verzegeling van alle holle ruimtes • wielophanging bestaat nog uit ouderwetse met vet gesmeerde kogels. Als de regelmatige vetvulling vergeten worden slijten de onderdelen erg snel – herkenbaar aan onderstelgeluiden en aan één kant versleten banden. • Ophangblokken verhinderen kantelen van de motor bij wisselen van de belasting. Ze zijn vaak uitgelubberd maar kunnen tegen verbeterde en duurzamere exemplaren – können gegen verbesserte, dauerhafte Nachrüstausführung gewisseld worden • v-snaar is moeilijk toegankelijk en wordt daardoor nogal eens vergeten en breekt daardoor – oorzaak die de meeste Mini’s laat stilvallen.
Reparatiekosten Prijzen inclusief arbeidsloon en BTW met een Rover Mini Cooper 1.3, 45 kW/61 pk, uit 92 als voorbeeld. Gezien de grootte van de auto zijn de prijzen niet echt laag te noemen. ‘Vrije garages’ heben meestal goedkopere prijzen.
Prijzen voor onderdelen (Duits) | Rover Mini |
Spatborden voor gespoten | 920 Mark |
Koplampen kompleet | 290 Mark |
Remschijven voor | 390 Mark |
Remklauw voor (1 set) | 260 Mark |
Versnellingsbak (4-versn., AT) | 2950 Mark |
Deelmotor | 4450 Mark |
Dynamo (AT) | 470 Mark |
Startmotor (AT) | 510 Mark |
Waterpomp | 250 Mark |
Uitlaat | 450 Mark |
Tips van experts
Feit “Wie voor een Mini kiest moet beseffen dat hij zich inlaat met een 40 jaar oud concept. De kleine auto vraagt veel aandacht. Wie alleen in een Mini rijdt en er verder niets mee heeft zal snel verlangen naar een auto met stuurbekrachtiging en andere technische verworvenheden van deze moderne tijd. Echte verliefde Mini-Fans nemen de roestproblemen, de arbeids-intensieve wielophanging of de vaak olie lekkende versnellingsbak voor lief. Tenslotte maakt de Mini veel goed met een onvergelijkbare rij-ervaring, levendige motor en een nobele club-sfeer.”