“Heb een MINI en ik zal reizen”: als het gaat om de MINI, actieve klop controle zorgt er voor dat u dat motto ook letterlijk kan nemen in landen waar brandstof met een laag octaangehalte de enigste brandstof is die er te krijgen is.
Het octaangehalte van brandstof bepaalt hoeveel de benzine gecomprimeerd kan worden voordat deze spontaan tot ontbranding komt. Wanneer benzine spontaan ontbrandt in plaats van door een bougie heet dit kloppen. Kloppen veroorzaakt een schokgolf welke een gevaarlijke stijging van de clilinderdruk tot gevolg heeft wat op zijn beurt de motor kan beschadigen. Hoe lager het octaangehalte, des te lager de compressie is voordat de brandstof vanzelf ontbrandt.
De klopsensor in de MINI registreert de vibratie in de motor en stuurt signalen naar de centrale control unit. Als kloppen plaatsvindt zal de centrale control unit de onsteking verminderen totdat het kloppen stopt.
Dit systeem zorgt er voor dat de motor van de MINI loopt op elke lood-vrije benzine met een octaangehalte tussen 91 and 98.