De Modificaties
MINI Cooper S
MINI Cooper
MINI One
Mini Classic
Meetings / Circuit
Meer Modellen
MINI van A tot Z
Diversen
Artistiek
Zoek met Google:
Zoek foto:
 Alle Fotoalbums
 Google Translate
December 2010: 3e poging, splitter van carbon

Foto's
17 foto's van alle splitters, de fabricage en het eindresultaat

Een splitter versnelt de doorstroming van lucht onder auto t.o.v. boven wat downforce geeft. Na 2 gekochte en vernielde splitters is het tijd om er zelf één te maken die wel blijft zitten en er goed uit ziet. Hieronder het verhaal van splitter 1 t/m 3.


1ste splitter, M7 Tuning
De eerste splitter van het Amerikaanse M7 Tuning. Een Glasfiber plaat met carbon toplaag. Stevig maar best zwaar. De Mini is een stukje aan de voorkant opgedraait en het gaat net goed op de Ring. Het schraapt wel wat maar daar kan de splitter wel tegen. Helaas breekt de splitter af door eigen fout met als gevolg een uitstapje door het Ringgras met 140 km/h. De gehele voorbumper wordt verwoest omdat de splitter in het gras hapt.

2e splitter, Carbonmods
Nr. 2 dan maar zelf maken uit een speciaal daarvoor gemaakt carbon plaat aan de bovenkant, schuim in het midden en een kunststof plaat aan de onderkant. Een stuk minder sterk dan het M7 materiaal. Voor de 2e keer ook de voorkant van de Mini omhoog geschroeft. Helaas gaat deze ook kapot bij zijn tweede Ringbezoek. Hij is te slap en flappert boven de 200 km/h waardoor deze afbreekt in het midden. Gelukkig blijft de voorbumper dit keer wel intact.
3e splitter, eigen fabrikaat
Een derde splitter poging ga ik van grond af aan zelf maken van balsahout en carbon. Het voordeel van balsahout is natuurlijk dat het heel licht is. Bekleden met carbon zal ook niet veel gewicht toevoegen. In totaal zal de splitter als hij af is net wat meer dan een kilo wegen.


Hier is het balsahout bekleedt met carbon maar nog zonder hars. Ook mooi maar zo heeft het geen stevigheid. Er komen 3 lagen carbon op wat voor voldoende stevigheid gaat zorgen. Daarna verschillende lagen epoxy hars er op. Vervolgens heel veel schuur- en polijstwerk om het mooi glad te krijgen.

carbon deurpanelenHet resultaat wordt steeds beter na diverse onderdelen al zelf gemaakt te hebben gemaakt van carbon. De binnenkant van de Aero bumper is ook versterkt met 2 lagen carbon. Dit om buigen en flapperen tegen te gaan zoals met de vorige splitter gebeurde. Binnenkort naar de Ring om deze splitter te testen.

AutoEnginuity
Auxiliary Audio Input
CAE Shifter
Carbon Deurpanelen
Carbon Splitter
Challenge Style
Cilinderkop
Datatool Revlight
Digi-Tec Tuning
Digital Power Sound Module
Extra Instrumentenset
Glasfiber Motorkap
Innovate Meters
JCW MF Driespaaks Stuur
Lexaan Ramen
Lichtgewicht Interieur
Meer dan 250 pk
Midden Armsteun
Milltek Sport Uitlaat
MINI Cooper S Cabrio
MTH Spruitstuk
Pocketmusic Skin
Quaife sper, M7 vliegwiel en Sachs koppeling
R56 Diffusor, R56 sportuitlaat, M7 splitter
ScanGauge II
Sprintex - 272 pk
Tarox Remmen
TD Pro Race 1.2
Travel Gear
Wiechers Rolkooi, Recaro's en OMP stuur
Zijpanelen uit Japan
MINI is een merk van de BMW Group, alle genoemde handelsmerken zijn gedeponeerde handelsmerken van BMW AG