De Modificaties
MINI Cooper S
MINI Cooper
MINI One
Mini Classic
Meetings / Circuit
Meer Modellen
MINI van A tot Z
Diversen
Artistiek
Zoek met Google:
Zoek foto:
 Alle Fotoalbums
 Google Translate
Januari 2010: schakelen met precisie

Foto's
11 foto's van de CAE shifter en het eindresultaat

De CAE Shifter zit er in, echt een kroon op alle mods. Wat een mooi stukje vakmanschap is dit. Twee jaar geleden kondigde CAE al aan dat men een shifter voor de Mini in ontwikkeling had maar die heeft lang op zich laten wachten. De Shifter was het wachten meer dan waard.

Aluminium, 1,4 kg

Door deze shifter krijg je geen sequentiële versnellingsbak maar je schakelkogel wordt flink naar boven verplaatst waardoor je schakelbeweging veel korter wordt. Tevens is alles van hoogwaardig aluminium (slechts 1,4 kg) waardoor er zeer weinig speling tussen de onderdelen zit. Dit in tegenstelling tot de originele Mini console die van plastic is en dus de toleranties en slijtage veel hoger zijn. De gewone shortshifter laat de schakelkogel op zijn plaats zitten en verlengt alleen de arm onder de kogel iets waardoor de beweging boven de kogel (de schakelpook) een beetje korter wordt.


Montage, andere schakelkabels

De Shifter is in eerste instantie ontwikkeld voor de R56 maar zou ook op een R53 moeten passen. Dat doet hij ook maar de pre-facelift R53 heeft een korter schakelhuis en daardoor kortere schakelkabeleinden. Gelukkig is het mogelijk de facelift kabels op de pre-facelift versnellngsbak te monteren zodat de shifter past. Sowieso niet slecht om de kabels te wisselen na de 170.000 kilometer die al op de teller staan.

Works schakelknop

Ik wou graag de Works knop er weer op hebben en de schakel-pook mocht van mij nog wel een tandje langer. Ik daarvoor het uiteinde van de originele pook op de CAE Shifter gezet om de Works pook er op te kunnen zetten. Verlenging is natuurlijk nadelig voor de schakelafstand maar die is met 8,5 cm nog steeds 3 cm korter dan origineel en 2 cm langer dan met de CAE knop. De Works knop zit 8 cm hoger dan de CAE knop en en nog eens 8 cm hoger dan origineel. Behoorlijk wat dus.

Eindresultaat

Om alles er netjes uit te laten zien is de middenkonsole passend gemaakt. Daarbij moesten de carbon ringen dus doorgedremeld worden. Ik had graag wat meer van de Shifter gezien in de auto maar ik wil ook niet alles kaal laten en bovendien wil ik de vakjes niet missen, altijd handig. Schakelen gaat nu totaal anders. Veel nauwkeuriger en minder pook-bewegingen ondanks verlenging door de Works knop om de knop dichter bij het stuur te brengen. Om met het begin te eindigen, echt een kroon op alle modificaties aan de R53.

AutoEnginuity
Auxiliary Audio Input
CAE Shifter
Carbon Deurpanelen
Carbon Splitter
Challenge Style
Cilinderkop
Datatool Revlight
Digi-Tec Tuning
Digital Power Sound Module
Extra Instrumentenset
Glasfiber Motorkap
Innovate Meters
JCW MF Driespaaks Stuur
Lexaan Ramen
Lichtgewicht Interieur
Meer dan 250 pk
Midden Armsteun
Milltek Sport Uitlaat
MINI Cooper S Cabrio
MTH Spruitstuk
Pocketmusic Skin
Quaife sper, M7 vliegwiel en Sachs koppeling
R56 Diffusor, R56 sportuitlaat, M7 splitter
ScanGauge II
Sprintex - 272 pk
Tarox Remmen
TD Pro Race 1.2
Travel Gear
Wiechers Rolkooi, Recaro's en OMP stuur
Zijpanelen uit Japan
MINI is een merk van de BMW Group, alle genoemde handelsmerken zijn gedeponeerde handelsmerken van BMW AG