oktober 2004, BMW Pressclub
Onderstaande tekst is van een BMW persbericht en daardoor enigszins gekleurd. In de Mini community werd er nogal gemengd gereageerd op de JCW GP, men had hoge verwachtingen van de JCW GP. Na bekend worden van meer details vond men hem nogal braaf met te weinig vermogenswinst en te weinig gewichtsreductie maar nergens las je bijvoorbeeld dat er geen achterbank meer in zat. Toch is voor velen de eerste GP de enige echte GP, De tweede GP op basis van de R56 had bijvoorbeeld wel de achterbank en werd gezien als een standaard R56 JCW met grotere remmen, een ander onderstel en veel stickers, echter zonder genummerde daksticker.
Meer vermogen, minder gewicht
De exclusieve MINI Cooper S met John Cooper Works GP kit is het summum voor de sportieve MINI-fan. Het vermogen van deze speciale uitvoering is verhoogd tot zo’n 160 kW/218 pk en 245 Nm, terwijl het gewicht opvallend is verlaagd. Deze MINI wordt leverbaar als Limited Edition in een oplage van 2.000 exemplaren en biedt ongekende prestaties. Zelfs de tot nu toe krachtigste MINI Cooper S met John Cooper Works Kit staat hierbij in de schaduw.
De MINI Cooper S met John Cooper Works GP Kit beleeft zijn wereldpremière tijdens MINI United, de officiële jaarlijkse MINI Meeting in Misano, Italië van 28 tot en met 30 oktober. Een passende gelegenheid, want tegelijkertijd zullen de finales van de internationale MINI Clubraces worden verreden. Naar verwachting is de MINI Cooper S met John Cooper Works GP Kit in Europa leverbaar vanaf juli 2006.
Exclusieve racetechnologie voor de openbare weg
Bij de ontwikkeling van de MINI Cooper S met John Cooper Works GP Kit hebben de designers een nog betere wendbaarheid en rijstabiliteit voor ogen gehad. Door wijzigingen door te voeren aan de intercooler en de high-tech 1,6 liter motor met compressor verder te tunen kon het vermogen worden vergroot tot 160 kW/218 pk.
Om zoveel kracht en het hoge maximum koppel van 245 Nm veilig op de weg over te brengen, is deze Limited Edition standaard voorzien van een sperdifferentieel. Dynamic Stability Control DSC is optioneel leverbaar. Het hoogwaardige remsysteem van John Cooper Works met rode remklauwen op de voorwielen zorgen voor een zo kort mogelijke remweg. Een sportonderstel van John Cooper Works en een rauwe sound zijn eveneens standaard dankzij een speciale Tuning Kit. Ook nieuw zijn de lichtgewicht 18 inch aluminium velgen die speciaal voor de MINI Cooper S met John Cooper Works GP Kit werden ontworpen.
Om het gewicht nog verder te reduceren, hebben de ontwerpers de technologie en de carrosserie van deze MINI sterk gemodificeerd. De standaard langsdraagarmen van de achteras zijn nu uitgevoerd in aluminium. Door wijzigingen aan de carrosserie en het weglaten van dempingsmateriaal, de airconditioning (zonder meerprijs optioneel leverbaar) en de achterbank, is het gewicht afgenomen met zo’n 40 kg. Deze reductie komt volledig ten goede aan de motorprestaties en de bochtstabiliteit. Zo ervaart de bestuurder bij iedere rit op de openbare weg het ultieme MINI Challenge-gevoel.
Verbeterde aërodynamica en exclusieve exterieurkleuren
De aërodynamica van de MINI Cooper S met John Cooper Works GP Kit is volledig nieuw ontworpen: de skirts voor en achter, nieuwe vleugelvormige achterspoiler, nog lagere dorpels en een nieuw vormgegeven bodemplaat. Hierdoor is de luchtweerstandcoëfficiënt aanzienlijk verkleind en is de downforce op de voor- en achteras verbeterd.
Door zijn exclusieve grijsblauwe metallic lak en zijn dak in Pure Silver valt de MINI Cooper S met John Cooper Works GP Kit direct op. De luchtopeningen in de motorkap en de voorspoiler zijn eveneens in Pure Silver uitgevoerd. De buitenspiegels zijn in de contrasterende kleur Chili Red gespoten.
Ingetogen interieurdesign
In de sfeer van de racerij is het interieur van de MINI Cooper S met John Cooper Works GP Kit met opzet ingetogen gehouden. Recaro sportstoelen, Radio Boost met cd-speler en een multifunctioneel stuurwiel horen desondanks tot de standaarduitrusting. De achterbank is weggelaten om gewicht te besparen. Een stang op de plaast van de achterbank verhoogt de stijfheid van de carrosserie.
R53.nl was er bij, de premiere van de GP tijdens MINI United in Misano, Italië in 2005. Met links destijds de MINI directeur, in het midden JCW baas Mike Cooper, zoon van John Cooper en rechts MINI designer Gertjan Hildebrand.