september 2001, Autobild
VW Lupo 1.4 versus Mini One 1.6
Het debacle doet weken later nog pijn, met 5:1 wasten Beckham en Co de Duitse trappers de oren in het WK kwalificatie duel. Nu komt de revanche in een sport die de Duitsers eigenlijk niet verliezen kunnen, bij de auto’s. Op het veld; de VW Lupo als voorbeeld van de typische Duitse ingenieurskunst en de Mini One als de vertegenwoordiger van de Engelse levensstijl.
Zeker, de Mini hoort bij BMW, maar wordt in England gebouwd. En is een op en top Engelse auto. Hoewel hij veel groter is als zijn onvergetelijke voorganger, herinnert hij met elke carrosserievouw, elke greep en elke sierlijst aan de historische kleine. Ééntje die mensen achterom laat kijken, elegant als een Michael Owen die dribbelt door de versteende Duitse defensie. De Lupo ziet er daarbij vergeleken uit als een onbeholpen en overgewaardeerde Jens Nowotny, die in het aangezicht van de Engelse overmacht alleen de bal nog uit kan slaan. Als die überhaupt bij hem in de buurt komt.
Duidelijk, in een stad, waar de Duitse grijze bundesliga-muis Vfl Wolfsburg vandaan komt, begint men niet opgewonden aan het ontwerpen van een kleine auto. De grote koplampen en de massieve uitlaatpijp in het midden veranderd daar niet veel meer aan, tegen het charme-offensief van de Britten kan de Lupo niet veel inbrengen. En al helemaal niet als je in de auto zit. De komt net zo elegant over als de Engelse trainer Sven-Göran Eriksson. Deze gentleman met perfecte manieren en sjieke Engels is dan wel een Zweed, maar steeds in het fijnste doek gewikkeld. Zoiets zou in de Mini ook aangemeten staan.
Binnenruimte en comfort
De Mini is met dit gevoel voor traditie an stijl voorzien dat de Engelsen in het bijzonder hebben. Men voelt zich zo ontspannen als de Britse regisseur David Beckham de ballen over het middenveld verdeelt. En om het even of snelheidsmeter, ventilatieroosters of schakelaars, het is genot ze te aanschouwen of aan te raken. De kleine Engelse snoeren passen wonderwel in dit beeld. Want ook de grijze goalkeeper heeft een paardestaart.
De braadpangrote snelheidsmeter zo te plaatsen dat deze toch afleesbaar is, is ook een kunststukje. En de logica achter het kapmechanisme van de voorstoelen om naar de achterbank te komen is waarschijnlijk alleen te doorgronden door de eilandbewoners. Zoiets gebeurd in de Lupo natuurlijk niet, hier funktioneert alles tatelos. Nuchtere functionaliteit telt traditioneel zwaarder als een knusse atmosfeer. De schakelaars hier pakt men net zo graag vast als de moedeloze Olli Kahn de ballen die hij uit de kast moest halen. Maar men vind ze in ieder geval op de voor de hand liggende plaats.
Geschikte kleding in de Lupo is jeans en Adidas sportschoenen, praktisch, nuttig en onopvallend. Onze Rudi komt in een trainingspak ook geloofwaardiger over dan een in het officiële grijze pak. Zijn doelpunten heeft hij destijds met inzet, kracht en doorzettingsvermogen gemaakt, typische Duitse waarden dus. Dat kan de Lupo ook. Ondanks dat hij braver uitziet dan zijn sjieke tegenstander moet men hem niet onderschatten.
Kracht en techniek
Met zijn 1,4 liter en 100 pk kan de Lupo makkelijk afstand nemen van de Mini, pijlsnel zoals Oliver Neuville in de Engelse verdediging. De zwakkere Brit, 1,6 liter en moeizaam 90 pk, biedt niet veel weerstand tegen de pittige en vlotte Duitser. Dat komt door de lange versnellingen, het oponthoudt op de linkerbaan is zo aabgenaam als Carsten Jancker in het strafschop-gebied. Hier komt altijd snel iemand, die de Mini wegdrukt. In het strafschopgebied komt meestal iemand die de bal afneemt van Jancker.
Duidelijk, voor mensen die wat meer pit willen is er de Mini Cooper met 115 pk, en dat is nog niet teveel. Het onderstel kan makkelijk meer vermogen aan. De Mini ligt als een blok op de weg en laat zich als een kart rijden. Het stuur reageert net zo direkt als de keiharde verdediger Ashley Cole bij een tackle. En voor het sportieve gevoel moet men rekening houden met flink minder comfort. In de Lupo komen helemaal geen sprotieve gedachten naar boven met het fijne sturen en comfortabele vering.
Met zulke kenmerken wint de de VW de puntentelling, stijl en persoonlijkheid van de Brit zijn veel moeilijker te weer te geven in getallen. De revance is daarmee maar half gelukt, maar net zoals bij voetbal is de eindstand heel duidelijk.
Plus en minpunten
De revanche is gelukt, in ons landenspel van kleine sportievelingen wint Duitsland met 4:2. De Lupo 16v heeft dubbel zoveel onderwerpen naar zich toe getrokken als de Mini One. Prijstechnisch en praktisch is de Lupo duidelijk eerste. En ook ruimer en sneller. Anders als de 5:1 nederlaag heeft dit geen tragische gevolgen voor Engelander. Want bij de echte Mini fans gaat het niet om verstand en millimeters. Traditie, stijl en rijplezier tellen hier mee. En voor alles biedt de Mini meer dan de Lupo. Alleen is de motor net zo zwak als de Duits aanval.
Plaats 1: | Plaats 2: |
VW Lupo 16V Trendline | Mini One |
+ krachtiger motor | + concurrentieloos rijgevoel |
+ braaf en goed handelbaar | + liefdevolle details |
+ goede remmen | + viele Ausstattungsoptionen |
+ juiste prijs | |
– kleine kofferbak | – middelmatige prestaties |
– bescheiden veiligheidsopties | – beperkt ruimteaanbod |
– geringe bereik | – hoge prijs |
– matige remprestaties | |
243 punten = klassering 3+ | 231 punten = klassering 3 |
Puntentelling
Een duidelijke voorsprong van 12 punten voor Duitsland in deze (inofficiële) interland.
maximale punten | Mini | VW | |
Carosserie/binnenruimte | 90 | 37 | 45 |
Plaats voor | 15 | 12 | 11 |
Plaats achter | 15 | 2 | 7 |
Variabiliteit | 15 | 5 | 7 |
Beladingt/Aanhangelast | 15 | 3 | 5 |
Kwaliteit/afwerking | 15 | 11 | 13 |
Onderstel/veiligheid | 90 | 56 | 55 |
Uitwijkvermogen | 15 | 12 | 10 |
Beheersbaarheid | 15 | 13 | 12 |
Remweg | 15 | 5 | 9 |
Veiligheidsvoorzieningen | 15 | 7 | 3 |
Bediening | 15 | 11 | 13 |
Zicht/Draaicirkel | 15 | 8 | 8 |
Rijplezier/aandrijving | 45 | 30 | 34 |
Motoreigenschappen | 15 | 9 | 12 |
Aaandrijving/schakelen | 15 | 8 | 12 |
Handling/sturen | 15 | 13 | 10 |
Prestaties | 45 | 31 | 35 |
Acceleratie | 15 | 11 | 12 |
Elasticiteit | 15 | 10 | 12 |
Topsnelheid | 15 | 10 | 11 |
Comfort | 75 | 42 | 43 |
Vering/demping | 15 | 10 | 11 |
Stoelen/zitpositie | 15 | 9 | 11 |
Geluiden | 15 | 6 | 6 |
Comfortuitrusting | 15 | 7 | 5 |
Klimatisering | 15 | 10 | 10 |
Kosten | 75 | 35 | 31 |
Basisprijs | 15 | 6 | 8 |
Prijs AUTO BILD-Versie | 15 | 8 | 6 |
Verbruik/bereik | 15 | 3 | 1 |
Onderhoudskosten | 15 | 11 | 8 |
Garantie | 15 | 7 | 8 |
Totaal | 420 | 231 | 243 |
Prijzen en kosten
De Wolfsburger is een stuk prijsbewuster, maar heeft hij ook zoveel charme als de Mini uit Beieren?
Kosten (Duits) | VW | Mini | |
Belasting per jaar effektief | 70 Euro | 80 Euro | |
Typeklassen HPF/VK/TK | 16/18/24 | 14/13/26 | |
Servicebeurt elke | 15000 km | 20000 km | |
Kosten olie verwisselen/servicebeurt | 200/600 Mark | 220/380 Mark | |
Garantie | |||
Techniek | 1 jaar zonder grens | 1 jaar zonder grens | |
Doorroesten | 12 jaren | 6 jaren | |
Mobiliteit | onbegrensd | onbegrensd |