De Modificaties
MINI Cooper S
MINI Cooper
MINI One
Mini Classic
Meetings / Circuit
Meer Modellen
MINI van A tot Z
Diversen
Artistiek
Zoek met Google:
Zoek foto:
 Alle Fotoalbums
 Google Translate
Juni 2011: Glasfiber Motorkap en Achterklep

Foto's
11 foto's van de motorkap, achterklep en deuren

Persoonlijk afgeleverd door Orranje vanuit Engeland. En dat zelfs twee keer omdat er buiten hun schuld een fout was gemaakt met de motorkap. De motorkap passend maken is echter ontezettend veel werk, totaal 4 dagen. Een opsomming van de werkzaamheden:

• Gaten boren wielkastbogen
• Ruimte maken aan de binnenkant voor clips en boutjes.
• Gaten boren scharnier ophanging en passend maken. 
• Gaten boren hoodscoop. 
• Wegdremelen overbodig fiberglas bij grille. 
• Gaten boren voor grille. 
• Grille licht modificeren om passen te maken. 
• Scharnieren motorkap bij voorruit gedremeld en hergepositioneerd.
• Bevestigingsbeugels van oude fiberglas motorkap gepast, passen niet.
• Beugels dunner geveild tot ze in de sloten passen, verkeerd formaat. 
• Zelf bevestigingsbeugels gezaagd en gebogen. 
• Tapeind op de beugels gemaakt voor meer houvast in de motorkap. 
• Gaten maken motorkap voor beugels. 
• Beugels met motorkap in positie vast gekit binnenkant motorkap. 
• Later meer kit met kap open toegevoegd. 
• Carbon aan de buiten- en binnenkant ter versteviging van de beugels. 
• Sloten gedremeld verplaatst om de motorkap goed te kunnen sluiten. 
• Pasvorm motorkap bij voorruit aangepast door vijlen. 
• Koplampbevestigingsbeugels zitten totaal fout, er af gesneden. 
• Zelf de beugels er weer op gekit en verstevigd met carbon. 
• Gaten maken voor voorruit sproeiers. 
• Gaten maken voor koplamp bekabeling. 
• Motorkap naar de spuiter brengen. 
• Monteren met hier en daar wat nabewerking. 
• Koplampen aarden met extra draad, fiberglas geleid geen stroom. 

Gewichtsreductie motorkap 8 kg, origineel weegt deze 16 kg.
Tezamen met wisselen naar halogeen koplampen 11 kg minder.

Waarom geen carbon motorkap? Heel simpel, die is weer een stuk zwaarder. Een carbon motorkap is ook van glasfiber maar dan met een laag carbon én dikke blanke laklaag er overheen. Als de kap dus toch in kleur wordt gespoten is het beter een glasfiber exemplaar te nemen.

Later toegevoegd in 2013, glasfiber achterklep
.
Eerste versie van Orranje en die past slecht. De werkzaamheden:
• Compleet nieuwe uiteinden van carbon aan de bovenkant!
• Deze helemaal glad schuren tot naadloze overgang.
• Remlicht opening op maat maken.
• Contouren op maat vijlen.
• Achterspoiler gaten boren en daarachter verstevigen.
• Nummerplaat gaten boren.
• Openingen nummerbordverlichting en opener uitboren.
• Bevestigingspunten sierstrip onderkant en bovenkant raam uitboren.
• Monteren en alles controleren.
• Slotbevestiging uitboren.
• Draad doorvoer van boven tot nummerplaat mogelijk maken.
• Naar de spuiter.
• Achterruit inlijmen en monteren.
Gewichtsvermindering 5 kg (alleen metaal)

Later toegevoegd in 2014, glasfiber deuren.
Ook de eerste versie van Orranje, passagiersdeur helaas van niet al te beste kwaliteit. De deurpanelen zijn ook wat kleiner en dikker dan de originele. De werkzaamheden:
• Rondom de zijkant van de deuren flexen.
• Metalen deurpaneel en alle deur-onderelen verwijderen
• Balk bestuurder verwijderen (heeft volledig rolkooi kruis).
• Nieuwe panelen er op lijmen
• Gaten maken voor deurgrepen.
• Naar de spuiter.
• Opnieuw bestickeren.
Gewichtsvermindering 5 kg, 4 kg panelen en 1 kg balk.



Gemonteerd
Aan de bovenstaande lijst is te zien dat het nogal wat werk was om deze motorkap goed te monteren. Maar niet omdat de motorkap slechts is, de pasvorm is uitstekend. De MINI heeft nu eenmaal een motorkap die de hele voorkant bestrijkt, dus inclusief luchtinlaat, grille, koplampen en wielbogen.


Passend
De pasvorm was dus goed al moest aan de raamkant de contouren wel gevijld worden om deze goed aan te laten sluiten op de rest van de MINI. Dat moet natuurlijk gebeuren voordat de motorkap gespoten wordt om lelijke randen te voorkomen. Verder moesten er hier en daar wat scherpe kantjes weggedremeld worden.

Met beugels (dus geen Aerocatch)
De motorkap werd zonder slotbeugels geleverd. Die heb ik zelf gebogen en met kit en carbon erg vast in de motorkap verankerd. Een motorkap die met 200 km/h open vliegt wil je niet mee maken. Tevens moesten de koplampen via een aparte draad geaard worden want glasfiber geleid geen stroom.


Halogeen koplampen

Ook zijn de xenon koplampen vervangen door halogeen exemplaren. Tezamen met de verwijderde watervoorraad tank levert dit ook nog eens een gewichts-vermindering van 3 kg op. Een halogeen koplamp heeft niet de zware starters, sproeiers en hoogspannings-omvormers die een xenon koplamp wel heeft.



Glasfiber achterklep

Een slecht passende achterklep toch omgevormd tot een passende via 'inlassen' van nieuwe carbon uiteinden aan de bovenkant en veel schuurwerk. In gemonteerde vorm alleen te herkennen aan de afwezigheid van het MINI logo waar normaal gaten zitten.

Glasfiber deuren

Alleen de buitenpanelen worden vervangen door glasfiber, het metalen frame blijft voor de stevigheid en de ramen. Ook veel werk want demonteren en monteren van de deurgrepen kost uren vanwege een zeer slecht bereikbare schroef. Alleen voor de kenner is er een verschil te zien.


Links
Orranje Performance Parts
AutoEnginuity
Auxiliary Audio Input
CAE Shifter
Carbon Deurpanelen
Carbon Splitter
Challenge Style
Cilinderkop
Datatool Revlight
Digi-Tec Tuning
Digital Power Sound Module
Extra Instrumentenset
Glasfiber Motorkap
Innovate Meters
JCW MF Driespaaks Stuur
Lexaan Ramen
Lichtgewicht Interieur
Meer dan 250 pk
Midden Armsteun
Milltek Sport Uitlaat
MINI Cooper S Cabrio
MTH Spruitstuk
Pocketmusic Skin
Quaife sper, M7 vliegwiel en Sachs koppeling
R56 Diffusor, R56 sportuitlaat, M7 splitter
ScanGauge II
Sprintex - 272 pk
Tarox Remmen
TD Pro Race 1.2
Travel Gear
Wiechers Rolkooi, Recaro's en OMP stuur
Zijpanelen uit Japan
MINI is een merk van de BMW Group, alle genoemde handelsmerken zijn gedeponeerde handelsmerken van BMW AG