De Modificaties
MINI Cooper S
MINI Cooper
MINI One
Mini Classic
Meetings / Circuit
Meer Modellen
MINI van A tot Z
Diversen
Artistiek
Zoek met Google:
Zoek foto:
 Alle Fotoalbums
 Google Translate
April 2010: lichtgewicht deurpanelen van carbon

Foto's
16 foto's van de fabricage en het eindresultaat

Omdat de originele deurpanelen tegen de rolkooi aan komen had ik daar graag dunnere panelen gehad zoals in de MINI Challenge gebruikt wordt. Deze platen zijn nergens in dit formaat te koop en zoals ik ze wil hebben dus ga ik ze zelf maken.


Dunne houtpanelen, carbon materialen
Eerste wat dunne houtpanelen op maat gemaakt ze dienen slechts als houder voor de carbon laag. Het hout is makkelijk te bewerken. De plaat gaat er op geschroeft worden en ik maak daarbij zo veel mogelijk gebruik van bestaande gaten in de deur.
Boven op de foto het carbon weefsel, uitharder, epoxy hars en hechtmiddel. Het is de eerste keer dat ik hiermee aan de slag ga.

De hechtlaag
Om het carbon te laten hechten moet er een speciale hechtlaag op. Achteraf bekeken zijn daarbij twee zaken fout gegaan. Ik had de houten panelen eerst zwart moeten maken en ik had een dikkere hechtlaag aan moeten brengen. Zwart maken omdat ik er maar één laag carbon op doe en het hout is zichtbaar op enkele plaatsen. Meer hechtmiddel voor een betere hechting, zeker op de randen.
Schuren en nog eens schuren
Hier is het paneel al enkele keren ingesmeerd met epoxy hars en geschuurd. Schuren moet heel veel en steeds van grof naar fijn schuurpapier. Korrel 240 tot 800. Dat mag best met een schuurmachine maar het is heel belangrijk nergens door de epoxy laag heen te schuren. Achteraf had ik er meer hars op moeten doen. Na opsmeren van de hars is het belangrijk deze direkt daarna met een föhn warm te maken zodat luchtbellen makkelijker kunnen ontsnappen. Professioneel gemaakt carbon fabrikaten worden in een mal onder vacum gemaakt maar deze handgemaakte natuurlijk niet.
Niet goed gelukt
Na al dat werk toch een behoorlijk tegenvallend resultaat al zijn deze panelen in totaal meer dan 5 kg lichter dan de originele. De kanten hebben losgelaten en als de hars uitgehard is is daar niet meer aan te doen. Door het vele schuren schuurt men daar dan makkelijk doorheen waardoor het carbon kapot gaat. Voor een eerste kennismaking met carbon was dit project wat te hogo gegrepen. Ook is de hoeveelheid carbon wel erg veel met volledig carbonnen panelen.


Eindresultaat
carbon deurpanelenOmdat het resultaat niet naar wens is zijn de panelen bekleedt met tapijt. In het midden is daarbij een een elipse open gelaten om het carbon te laten zien. Dat rondje zit ook verwerkt in de originele deuren. De panelen wegen nog geen kilo en dat is een stuk lichter dan de originele deurpanelen van 6 kg. Om dit trouwens te laten passen moete de originele deuropeners meer naar de binnenkant van de deur verplaatst worden.

Links
Carbon Mods (carbon spullen uit Engeland)

AutoEnginuity
Auxiliary Audio Input
CAE Shifter
Carbon Deurpanelen
Carbon Splitter
Challenge Style
Cilinderkop
Datatool Revlight
Digi-Tec Tuning
Digital Power Sound Module
Extra Instrumentenset
Glasfiber Motorkap
Innovate Meters
JCW MF Driespaaks Stuur
Lexaan Ramen
Lichtgewicht Interieur
Meer dan 250 pk
Midden Armsteun
Milltek Sport Uitlaat
MINI Cooper S Cabrio
MTH Spruitstuk
Pocketmusic Skin
Quaife sper, M7 vliegwiel en Sachs koppeling
R56 Diffusor, R56 sportuitlaat, M7 splitter
ScanGauge II
Sprintex - 272 pk
Tarox Remmen
TD Pro Race 1.2
Travel Gear
Wiechers Rolkooi, Recaro's en OMP stuur
Zijpanelen uit Japan
MINI is een merk van de BMW Group, alle genoemde handelsmerken zijn gedeponeerde handelsmerken van BMW AG