De Modificaties
MINI Cooper S
MINI Cooper
MINI One
Mini Classic
Meetings / Circuit
Meer Modellen
MINI van A tot Z
Diversen
Artistiek
Zoek met Google:
Zoek foto:
 Alle Fotoalbums
 Google Translate
Introductie test uit de Auto-Week:
(dus niet mijn tekst)

1. Wie durft? (januari 2002)

Dit Onderwerp
wie durft?
messcherpe Cooper

Wauw! Een MINI Cooper. Zo’n racy, red hot MINI Pepper op je oprit is voor velen een droom. Want voor het geld van een saaie burgermansauto kun je hem rijden. Steek je je centen in de kleine, opzichtige Brit - jíj durft! - of ga je voor ‘veilig’?

Écht opvallen, dat doe je in de MINI. Opgestoken duimen ontvangen, dat doe je in de MINI. Glimlachen toegeworpen krijgen, dat doe je in de MINI. Maar hoe is het eigenlijk om ín die MINI te zitten?

Die beschuldiging van ‘klein rothok’ die we de originele Mini naar z’n hoofd slingerden, gaat niet op. Want in naam mag ’ie dan nog klein zijn, qua formaat staat het voormalige koekblik z’n mannetje inmiddels wel. Als we het stijlloze (!) portier van de Cooper open trekken en ons laten zakken in de ‘sportstoelen’ (optie), komen we al snel tot de conclusie dat de zijdelingse steun ervan beneden peil is - wat vooral hinderlijk is in vlot genomen bochten. Verder zitten ze oké en valt de boel prima te verstellen. Ook de langeren onder ons kunnen hun draai vinden achter het stuur van de MINI. Voor onze neus vinden we een van de leukste dashboards van vandaag de dag. De retro-saus is er met blikken tegelijk ingegooid en dat ziet er gewoon top uit. Strak, rond en mooi verdeeld in zwart en lichtgrijs/aluminium. Jammer dat de harde, plastic delen wat goedkoop aandoen. Bovendien valt er hier en daar een kraakje te bespeuren; jammer.

De toerenteller zit op de - in hoogte verstelbare - stuur-kolom, de snelheidsmeter in het midden. Heel mooi en nostalgisch, maar praktisch, nee. Je moet toch even je aandacht van de weg halen om te checken of de snelheid nog onder de bonnengrens ligt.  Bovendien staan de getallen op de meter nogal dicht op elkaar, wat het er niet overzichtelijker op maakt. Achter de bolle pookknop vinden we een rij ‘metalen’ schakelaars, onder andere om de ramen elektrisch mee te bedienen. Ziet er erg stoer uit, een beetje vliegtuig-achtig. Airconditioning is een optie op de Cooper. Airbags zijn standaard voor bestuurder en passagier, evenals zij-luchtzakken. Ook ABS en een rem-assistentiesysteem zijn standaard. Over achterin zitten gesproken: wat dat betreft is er in dik veertig jaar weinig veranderd; dat doe je dus nog steeds niet voor je lol. De instap naar achteren toe is trouwens wel goed voor elkaar omdat zowel de rugleuning als de complete stoel naar voren gaat.

De MINI Cooper wordt aangedreven door een 1.6 van 115 pk. Met slechts 1025 kilo heeft ’ie een gunstige gewicht/pk-verhouding. Voor de sprint naar 100 km/h heeft de Cooper 9,7 s nodig. Van 50 tot 80 km/h in 3 tikken 5,3 tellen weg, van 80 tot 120 in 4 10,6 s. Redelijk vlot, maar zeker niet sensationeel.

De MINI reageert gretig en direct op het gas. Wat vergezeld gaat van een lekker sportieve brom. Schakelen gaat prima en trefzeker. Wel zouden de bakverhoudingen naar onze smaak nét wat korter mogen. Met name in vier en in vijf heeft hij er aardig moeite mee om door de toeren te klimmen. Doet ’n beetje af-breuk aan het sportieve karakter. De tijd dat ingenieuze actieve veiligheidsystemen alleen in de dikste automobielen te vinden waren, is vervlogen.
Pagina:  1  2  
100.000 km Test
640 Elektrische pk's
Cabrio AC Schnitzer
Cabrio Intro
Cabrio Test
Cooper Duurtest
Cooper Intro
Introductie Duurtest
Standaard
Versus forfour
MINI is een merk van de BMW Group, alle genoemde handelsmerken zijn gedeponeerde handelsmerken van BMW AG