De Modificaties
MINI Cooper S
MINI Cooper
MINI One
Mini Classic
Meetings / Circuit
Meer Modellen
MINI van A tot Z
Diversen
Artistiek
Zoek met Google:
Zoek foto:
 Alle Fotoalbums
 Google Translate
Films op Youtube
Mrt. 2011, 8.16, snelste tijd tot nu toe
Apr. 2012, GT3 inhalen al duurt het lang
Sep. 2011, snelle ronde met passagier
Okt. 2009, snelste ronde op een kletsnatte Ring
Apr. 2011, de Ring inclusief GP circuit
Sept. 2010, Touristenfahren op en top

Foto's
op Facebook

Ideale Lijn
Sport Auto: The Nordschleife Line (PDF, Engels, door BMW GmbH)

Index
Eerste bezoek Mei 2006 (alles heel gehouden)
Terug in Juni en Oktober 2006 (Sabine gespot)
Juni en Oktober 2007 (o.a. ontmoeting met Gabe Bridger)
Juli 2008 (doel gehaald)
Oktober 2008 (2 dagen op de Ring)
Oktober 2009 (de schade inhalen na lange afwezigheid)
Logboek 2010 (voor het eerst een jaarkaart, 130 ronden)
Logboek 2011 (in januari al een jaarkaart, 135 ronden)
Logboek 2012 (slechte start met technische problemen, 73, ronden)
Logboek 2013 (late start door lang slecht weer, 58,5 ronden)
Logboek 2014 (al vroeg mooi weer, nieuwe motor, 59 ronden)
Logboek 2015 (meer met de GP bij minder weer)

Eerste bezoek, 22 km circuit, 72 bochten, mei 2006

Het moest er een keer van komen. Twee uur rijden vanaf mijn huis en nog nooit een rondje gereden op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring, ook wel de 'Grüne Hölle' genoemd, al sinds 1920 de schrik van menig coureur en vooral bekend om de crash van Niki Lauda in 1976 in de Bergwerk bocht.

Een Duitse MINI club organiseerde een meet op de Nordschleife op een relatief rustige woensdag-middag. Dat kwam goed uit dus aangemeld en Tom Tom ingesteld op de Ring.

De eerste keer
Ik kneep hem best wel. Terwijl ik een kaartje voor 4 rondes kocht (à 16 euro) ging de Ring al een half uurtje dicht i.v.m. een ongeluk. Het is een voor mijn onbekende baan met een hoge gemiddelde snelheid, flink wat hoogteverschil en hierdoor blinde bochten. Op de Ring is je auto niet verzekerd, dus een foutje kan je letterlijk en figuurlijk duur komen te staan. Verder is de belangrijkste regel dat inhalen alleen aan de linkerkant mag. Zo lijkt het tenminste omdat er bijna geen controle is aan de poort, kaartje kopen en scheuren maar. Er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken om ongelukken te voorkomen. Eigenlijk is de belangrijkste regel je achteruitkijkspiegels in de gaten houden. Komt er iemand in je achteruitkijkspiegel die er daarvoor niet was, doe dan je knipperlicht uit naar rechts en ga op tijd naar rechts op een veilige manier. Leuk detail, ik ben zelfs gespot op de webcam van de Ring toen ik de allereerste keer de Ring op ging:


4 Rondjes
Het eerste rondje rustig aan de baan goed bekijken. Dat ging goed, wel de spiegels goed in de gaten houden want er kwam een ongelooflijke hoeveelheid Porsches voorbij. Op de baan ook enkele hele dure Ferrari's. De 2 rondjes daarop steeds wat harder en de moeilijke stukken beter leren kennen. De 4e ronde was het mooi rustig op de baan, intussen was het 18.30u. Dit rondje ging in 10.40m. Geen slechte tijd aangezien ik nog op meerdere punten moest inhouden en niet de ideale lijn had door onbekendheid met de baan.

Schäfer MINI Clubsport
Ik mocht ook een rondje meerijden met een voor het circuit geprepareerde MINI Cooper S met race-slicks, KW-onderstel, sequentiele versnellingsbak, ATE remmen enz. MINI Clubsport had er zelfs drie MINI's lopen, en ik reed met de meest ervaren coureur mee, de baas met nickname KaPe. Een erg leuke ervaring en een heel verschil met mijn eigen MINI waar toch ook het nodige aan veranderd is. De Clubsport gaat als op rails met de semi-slicks en sportschokbrekers, en de vertraging is erg goed met de grote remmen. Met deze heb ik meegereden:



Update Juni 2006
Nog een keer geweest en drie rondjes kunnen doen voordat de baan dicht ging. Dit keer beduidend sneller met tijden in de 10 minuten. Ook de eerste keer last gehad van fading dus er moet ook wat aan de remmen gebeuren.

Update Oktober 2006
Nog een keer geweest op een gigantisch drukke zondag met mooi weer. Één rondje kunnen doen en de dochter zat ook in de auto dus rustig aan. Sabine Schmitz heb ik nog wel gespot met de Ring Taxi :)




Update Juni 2007
Weer geweest op een drukke zondag en weer mooi weer. Vier rondjes gedaan. Het ging erg goed, mede dankzij de dikkere H&R stabilisatoren, BBS velgen met Toyo R888 semi slicks en de laatste wijzigingen met vermogenswinst zeker een tijd onder 10 minuten. Gabe Bridger uit Amerika, drijvende kracht achter de beste Mini nieuws-website MotoringFile, was er ook. Ik heb hem twee keer meegenomen en hij was zeer onder de indruk van de Nürburgring.



Update Oktober 2007
Op een prachtige herfstmaandag naar de Ring waar het heel rustig was en heerlijk rijden. Samen met twee andere Mini's 4 ronden gedaan waar ik in de laatste ronde een tijd heb gereden van 9:30. Dat terwijl in de eerste helft ik ingehouden heb achter de andere twee Mini's, er een dikke gele vlag was door een gecrashte Golf en de Karrousel met 70 km/h genomen moest worden wegens werkzaamheden aan de vangrail. Met nieuwe remmen wil ik volgend voorjaar voor een tijd gaan onder de 9 minuten.

Update Juli 2008
Nu met een nieuwe Bilstein onderstel en nieuwe grote remmen van Tarox naar de Ring om te proberen onder de 9 minuten te komen. Alhoewel het op een maandag was was het er toch behoorlijk druk. Na eerst drie rondjes mensen te hebben meegenomen en met enkele anderen mee te hebben gereden ga ik op het einde van de dag voor de 9 minuten.
Op de film is te zien of het is gelukt.


Update Oktober 2008
4 MINI's uit Noord Engeland bezoeken de Ring en de weersvooruitzichten zijn erg goed. Op zondag is het echter zo druk dat ik na 2 uur in de rij staan pas een rondje kan rijden. Dus de maandag weer terug om ook wat Engelsen te trakteren op een snel rondje in een MINI. Helaas knalt daarbij in het laatste rondje de multiriem kapot. Dat was nog even schrikken, geen stuur- en rembekrachtging net voor Breidscheid. Ik kon daar wel mooi van de Ring af en geluk bij een ongeluk, mijn Duitse monteur was er ook met zijn MINI en gereedschap een een reserve riem.
21 minuten film met bijna 3 rondjes Ring.


Update Oktober 2009
Het heeft lang geduurd voordat mijn koppeling gemaakt was. Veel te lang. Daarom in oktober enkele keren naar de Ring geweest waarbij het de eerste keer even wennen was maar ik vrij gemakkelijk mijn beste tijd evenaarde. In een ander weekend was er stromende regen maar dat was eigenlijk ook wel eens leuk. De allereerste keer op een natte Ring maar toch een tijd onder de 11 minuten neergezet ondanks rijden in de regen met semi-slicks, verkeer en gele vlag situatie.
Snelste regenrondje met alle meters in beeld.


2010 jaarkaart logboek
Dit jaar heb ik een jaarkaart genomen en ga vaker naar de Ring.
Op onderstaande data ben ik geweest met het aantal ronden:
7 april, 6 ronden: weer even wennen na een half jaar afwezigheid.
21 april, 7 ronden: super ronde onder de 8.30 maar niet goed op video.
30 april, 5 ronden: schade door uitstapje in het gras met 140 km/h.
24 mei, 6 ronden: remleiding doorgesleten en geen remdruk meer.
17 juni, 10 ronden: nat begonnen maar toch een 8.41 met passagier.
1 juli, 4 ronden: te kort open geweest maar toch lekker gereden.
4 juli, 8 ronden: zondag dus druk maar leuk met andere MINI vrienden.
7 juli, 7 ronden: veel Engelse motoren die in de weg reden.
10 juli, 4 ronden maar een keer met de Cabrio.
17 juli, 7 ronden: ging lekker maar een heftig bijna ongeluk gezien.
1 aug., 8 ronden: taxi-rijden voor de NewMINIclub, voorbanden op.
14 aug. 6 ronden: super met nieuwe voorbanden en splitter (en Roos)
20 aug. 10 ronden: ging lekker maar nieuwe splitter weer kapot
5 sept. 9 ronden: erg druk maar gezellig (met Delly uit Engeland)
11 sept. 9 ronden: weer druk en op en top Touris dag (zie film)
25 sept. 10 ronden: dan weer nat dan weer droog, spannend om te rijden
10 okt. 8 ronden: druk en lange sluitingen maar toch lekker gereden
22 okt. 8 ronden: koud maar lekker rustig, toptijden gereden
Totaal 131 ronden.



MINI Cooper S Nurburgring
2011 jaarkaart logboek
16 jan., 3 ronden: al vroeg gereden dit jaar, de jaarkaart is al gekocht
12 feb., 3 ronden: op de televisie voor het Duitse Motorvision.
20 feb., 6 ronden: schitterend weer, helaas spruitstuk kapot.
24 mrt., 8 ronden: mooi weer en de snelste ronde tot nu toe op video.
27 mrt., 8 ronden: nog steeds mooi weer en GP strecke ook erbij.
10 apr., 8 ronden: en weer mooi weer maar ook drukker.
24 apr., 9 ronden: tweede paasdag met GP circuit, mooi weer en Roos.
30 apr., 4 ronden: gekleed in het oranje in de Cabrio voor onze koningin.
22 mei, 9 ronden: droog, nat, en weer droog in 7 ronden.
19 juni, 5 ronden: met de cabrio, 5 ronden nat en droog.
7 juli: 10 ronden, mooi weer en niet te druk.
28 aug.: 7 ronden, na vakantiestop met de Cabrio, Blauwe in reparatie.
25 sept: 12 ronden, choas op de ring, erg veel sluitingen.
2 okt.: 6 ronden, nog grotere chaos en de Kesselchen crash.
16 okt.: 8 ronden, weer chaos maar tenminste mooi weer.
22 okt.: 13 ronden, lekker rustig maar wel wat koud.
29 okt.: 9 ronden, lekker rustig en mooi weer.
19 nov.: 7 ronden, nog rustiger en mooi weer.

Totaal 135 ronden.
2012 jaarkaart logboek
11 mrt., 4,5 ronden: MAP sensor kapot maar toch thuis gekomen
25 mrt., 6,5 ronden: Klep afgebroken maar ook hier mee thuis gekomen.
30 apr., 5 ronden: nieuwe cilinderkop, zonder problemen.
27 mei, 8 ronden: mooi weer en meer power met catcam nokkenas.
7 juli, 3,5 ronde: Ring 4 uur dicht vanwege ernstig ongeval.
22 juli, 1,5 ronde: mooi weer en met de cabrio.
29 juli, 12 ronden: lekker gereden, niet te druk.
19 aug, 8 ronden: heel heet, banden beschadigd.
16 sept, 9 ronden: vers rubber en lekker weer.
30 sept, 0,5 ronde: Sprintex en multiriem kapot, trailer.
21 okt, op weg naar de Ring maar weer riem kapot.

Totaal 58,5 ronden.

2013 jaarkaart logboek
11 mrt., 4 ronden: late start met de Cabrio
19 mei, 5 ronden: versnellingsbak kapot
2 juni, 11 ronden: alles technnisch goed nu na lange tijd
16 juni, 8 ronden: erg druk maar lekker gereden
30 juni, 9 ronden: continu op de baan en lekker gereden
19 juli, 5 ronden: bliksembezoek met de cabrio, heet
21 juli, 6 ronden: weer heet en 8 sluitingen!
1 sept., 12 ronden: nieuwe voorbanden en niet druk.
22 sept., 12 ronden: regen er naar toe, daarna droge baan.
29 sept., 1,5 ronde: cilinder vastgeslagen, einde seizoen.

Totaal 73,5 ronden.


2014 jaarkaart logboek
9 mrt., 5 ronden: vroege start met de Cabrio
30 mrt. 8 ronden: heerlijk (test) gereden met de nieuwe motor
27 apr. 3 ronden met de nieuwe GP 1399 die het heel goed deed.
4 mei 10 ronden, wat probleempjes maar de motor is geweldig.
17 mei 10 ronden, lekker gereden maar wel veel remmomenten.
1 juni 7 ronden, weer met de GP snel onderweg.
15 juni 6 ronden, steeds harder maar achterremmen op.
7 sept. 8 ronden, snelle ronden maar video werkte niet.
28 sept. 2 ronden, laatse zomerzon dus met de cabrio.

Totaal 59 ronden.


2015 jaarkaart logboek
22 mrt 7 ronden: Met de GP de jaarkaart gekocht.
31 mei 5 ronden: Met de GP en een passagier die erg ziek werd.
7 juni 4 ronden: Laat open. veel sluitingen, was heerlijk met Azzurra.
14 juni 10 ronden: Lekker gereden met Azzurra, snelle ronden ook.
28 juni 8 ronden: Veel ongelukken en sluitingen maar lekker gereden.
19 juli 7 ronden: Met Bart en Roos in de Cabrio.
2 aug 6 ronden: Zo druk en zo veel sluitingen nog nooit meegemaakt.
23 aug 5 ronden: Derk mee maar kapotte kleptuimelaars.
27 sept 6 ronden: Met de GP, lekker gereden maar veel sluitingen.
8 nov 2 ronden: Heel lekker weer nog, met de Cabrio.
Totaal 60 ronden.


Links
Officiële website Nürburgring
De Ring op Wikipedia
Eigen Google Map van de NS met info
2005 Lelystad
2005 Mini @ Zolder
2005 MINI United
2005 Oud & Nieuw
2005 Retro Event
2006 Oxford
2007 MINI United
2007 Mini's voor Kika
2009 MINI United
Nurburgring
Strahlung Pur III
Zandvoort
Zolder
MINI is een merk van de BMW Group, alle genoemde handelsmerken zijn gedeponeerde handelsmerken van BMW AG